17 Jun Educație financiară predată de elevi din Transylvania College: cum a fost prima serie de webinarii
Echipa Money-FEST, formată din nouă elevi ai Transylvania College din Cluj-Napoca, a organizat în intervalul 9-12 iunie o serie de patru webinarii gratuite live, cu scopul de a promova educația financiară în rândul comunității elevilor de liceu din România. I-am rugat pe membrii echipei să ne povestească, pentru Blogul Transylvania College, cum a fost această experiență. Programul Money-FEST este susținut de Banca Transilvania.
Petra Sîmpălean (Year 11) – coordonator Money-FEST
“Această serie de webinarii a fost o provocare. Fiind nouă în poziția de coordonator Money-FEST, a fost primul proiect de acest fel de care am fost responsabilă. Webinariile m-au învățat multe despre ce înseamnă să fii lider și despre ce înseamnă coordonarea unei echipe. Nu am fost niciodată într-o poziție didactică în trecut, dar am fost plăcut surprinsă. Mulți oameni au participat la webinarii și cred că asta-i grozav. Desigur, totul s-a întâmplat online și nu i-am putut vedea pe participanți, dar a fost o experiență foarte plăcută să vorbesc cu colegii mei și să <<aud>> ce spun participanții în comentarii. A fost o experiență nouă pentru mine, o experiență din care am învățat multe, chiar dacă a fost vorba de mai multe e-mail-uri de trimis decât mă așteptam. 🙂 Cred că educația financiară este foarte importantă, deoarece crește conștientizarea. Finanțele și economia sunt o parte importantă a lumii în care trăim și este responsabilitatea noastră, a fiecăruia dintre noi, să încercăm să le înțelegem. Pe scurt, educația financiară este o necesitate în societatea în care trăim astăzi. Elevii trebuie să învețe cum să ia decizii inteligente, bune din punct de vedere financiar pentru viitorul lor.”
Irina Mărincuș (Year 11) – coordonator Money-FEST
“Am experimentat atâtea lucruri grozave în timpul acestor webinarii! Unul din ele a fost dinamica dintre mine și oamenii împreună cu care susțineam prezentarea, dar și dintre mine și participanți. Mi s-a părut că aveam o discuție normală, o discuție pe care aș fi avut-o zi de zi. Totul s-a simțit natural și neregizat. Ce a fost neașteptat pentru mine? Gradul de implicare al <<publicului>> nostru. Printre participanți am avut adolescenți (dar și câțiva adulți) din toată România. Numărul de oameni care ne-au urmărit zilnic a fost, în medie, de 20. Am fost extrem de bucuroasă să văd asta. De asemenea, din rolul meu de coordonator Money-FEST, am avut prilejul să văd cum echipa mea a lucrat, a făcut brainstorming și a reușit să dea o formă acestui proiect. Asta e una dintre părțile mele preferate în ceea ce privește toate proiectele noastre. Chiar scoate la suprafață spiritul de echipă și îmi place! Toate proiectele noastre de până acum au fost minunate, iar acesta din urmă a fost o experiență extraordinară datorită noilor conexiuni formate cu alți oameni de vârsta noastră din toată țara. Noi, echipa Money-FEST, practic am predat curricula pe care am pus-o cap la cap, dar, de asemenea, am și învățat foarte multe, iar asta a fost fascinant. Acesta este unul dintre motivele principale pentru care educația financiară și educația în general sunt importante. Curiozitatea și pofta de a învăța lucruri noi hrănesc mintea și o mențin <<deschisă>>. Consider că, atunci când avem o perspectivă mai deschisă, facem alegeri mai înțelepte, în care putem fi mai încrezători. Astfel, ajungem la niște variante mai bune ale noastre și consolidăm societatea în ansamblu. Iar când vine vorba de educația financiară, a ști cum să iei decizii înțelepte legate de bani poate fi cheia succesului.”
Ștefania Butucaru (Year 10)
“Mi-a plăcut să îmi împart cunoștințele și să simt că pot să fac ceva și pe timp de pandemie, când oportunitățile sunt limitate. Am avut ocazia și să învăț lucruri noi, cărora poate nu le dădeam prea multă importanță înainte. Am aflat foarte multe lucruri folositoare și importante. Datorită faptului că am putut să ne ținem workshopurile online, am putut ajunge la o audiență mai mare. Cum eu sunt din Târgu Ocna, am putut să împărtășesc totul cu prietenii mei și chiar cu membri ai familiei. În ceea ce privește vârsta participanților, am avut un interval destul de larg: au participat și elevi de liceu, și părinți. La al doilea webinar, cel la care am participat și eu, au fost în jur de 20 de persoane. Seria aceasta de webinarii mi se pare una importantă, deoarece nu în multe școli copiii învață despre taxe, crize sau despre istoria banilor. Toate aceste lucruri sunt importante, deoarece economia și ciclul economic se repetă. Așa, având măcar o idee despre aceasta, putem lua decizii înțelepte în situații mai grele.”
Sabina Stan (Year 10)
“Pentru mine a fost o adevărată provocare! Sunt o fire destul de emotivă și nu mă simt deloc confortabil să vorbesc în fața oamenilor, însă, de când am aflat de această oportunitate, am știut că asta este șansa mea să fac un pas în față pentru a-mi înfrânge frica. Mi-a plăcut că am putut să împărtășesc concepte atât de importante și cu alți elevi. În ziua în care am fost eu facilitator au participat în jur de 15 persoane. Fiind elevi de liceu, erau de o seamă cu mine sau mai mari (15-18 ani). Nu am putut vedea cum reacționau, deoarece nu îi puteam auzi sau vedea, deși mi-ar fi plăcut. Am comunicat doar prin intermediul chatului. Ce pot spune este că, atunci când adresam o întrebare, aveam câteva persoane care chiar răspundeau. Când am început sa învăt curriculum-ul acesta, mi s-au clarificat foarte multe concepte. Am înțeles în sfârșit lucrurile care până acum îmi treceau pe la ureche și care erau <<din lumea adulților>>. Cred că este foarte important pentru viața de zi cu zi, chiar din liceu, să știi astfel de concepte de bază (salariu net/brut, salariu minim pe economie, taxe etc.). În opinia mea, sunt lucruri esențiale și e de folos să le înțelegi.”
Mikael Lechler (Year 11)
“Webinariile sunt o oportunitate excelentă pentru elevi să afle mai multe cunoștințe despre economie. Ele îi pot pregăti pe elevi nu doar pentru viitoarele orele de economie, ci și pentru viață.”
Irina Ghițuică (Year 12)
“Webinariile au fost experiențe foarte plăcute, în care am învățat multe concepte economice noi. Au fost explicate de persoane de aceeași vârstă cu mine și astfel am putut să le înțeleg mai ușor. M-a uimit cum au decurs crizele economice și ce înseamnă de fapt bursa. Participanții la webinarii au fost și ei uimiți uneori. <<Publicul>>, unul foarte implicat, a fost format din elevi de liceu și din câțiva profesori din toată țara. Organizarea a fost excelentă. Fiecare echipă de prezentatori a avut un plan clar stabilit în legătură cu ce trebuia predat. Toată lumea era foarte bine familiarizată cu subiectul prezentării și, ghidați de Miss Raluca și cu meeting-uri de teorie și de simulare înainte de webinarii, toți au făcut o treabă foarte bună! Educația financiară este importantă deoarece se referă la ce ne înconjoară. Toată lumea vrea o viață de succes, în care să nu se îngrijoreze din cauza banilor și să fie fericită alături de familie. Prin educație financiară, prin înțelegerea unor noțiuni de bază, cum ar fi bursa, taxele, inflația și deflația, oamenii pot pricepe cum să își gestioneze banii în mod eficient.”
Alexandru David (Year 11)
“Consider că educația financiară este un aspect indispensabil oricărei persoane, așadar sunt extrem de fericit de inițiativa Money-FEST de a prezenta webinarii pe această temă. Deși nu am studiat la școală Economie, aceasta a reprezentat mereu un domeniu plin de curiozități, pe care îl exploram destul de des în timpul liber. Împreună cu oameni extrem de faini, am pus cap la cap informații și idei care au luat în cele din urmă forma prezentărilor din săptămâna ce tocmai a trecut. Practic, în cadrul primului webinar prezentat alături de Irina M., am discutat despre nevoi versus resurse, dar și despre istoria banilor, o istorie captivantă și plină de lecții valoroase chiar și pentru omul zilelor noastre. Cu noi au participat în jur de 20 de elevi din diferite colțuri ale țării, majoritatea din liceu, însă am fost plăcut surprinși să avem alături de noi și câțiva elevi de generală. Mi-ar plăcea să continuăm aceste prezentări și anul viitor, pentru a face cunoscută importanța educației financiare și mai multor tineri din România.”
Paula Popa (Year 12)
“Am învățat multe din predarea curriculei de educație financiară, atât despre mine, cât și despre managementul finanțelor. Când am devenit membră în comitetul Money-FEST nu am crezut că voi avea curajul să predau în fața unor elevi de vârsta mea. Câteva luni mai târziu, nu doar că am făcut parte din prima echipă care să predea la un liceu din Cluj-Napoca, dar am și ajutat la compunerea curriculei. M-am bucurat când comitetul a luat deczia de a continua proiectul în online, prin intermediul webinariilor. Așa am reușit să predau și a doua parte a curriculei, în fața a 19 persoane. Predarea online a venit cu anumite dificultăți technice și sociale. Adevărata provocare a fost cum să îi facem pe elevi să participe activ la webinar și cum să le menținem atenția. E greu să predai în fața unui laptop, fără să vezi oamenii care ascultă. Educația financiară e importantă pentru că avem nevoie de ea pe parcursul întregii vieți, probabil în fiecare zi. Cred că e unul dintre subiectele despre care vom învăța toata viața și pe care nu îl vom înțelege complet cu totul niciodată. Banii devin un concept din ce în ce mai complex în ziua de azi, când avem monede virtuale și un curs valutar care variază des, mai ales când trecem prin multiple crize financare.”
Maria Cheșculescu (Year 11)
“Educația financiară este importantă pentru ca împărtășeste informații utile elevilor de liceu despre administrarea finanțelor. Elevii s-au dovedit interesați, participând activ la webinarii prin comentarii și întrebări. Mă bucur să fac parte din comitetul Money-FEST, care își propune să le vină în ajutor elevilor dornici de a căpăta cunoștințe financiare suplimentare.”
Raluca Lenarth (profesor de economie)
“Ideea acestor webinarii a apărut după ce activitatea comitetului Money-FEST a fost înghețată de pandemie. Elevii au fost extrem de încântați să continue procesul de răspândire a educației financiare printre colegii lor, proces început în martie la Cluj-Napoca. Cel mai important aspect a fost faptul că au reușit să ajungă la un grup mai mare de participanți din toată România, deoarece totul s-a mutat online: 80 de elevi cu vârste cuprinse între 15 și 22 de ani, din județe precum: Cluj, Mureș, Buzău, Ilfov, Suceava, Vâlcea, Alba, Bacău, Constanța, Neamț.
Livrarea informației în cadrul webinariilor a fost antrenantă – un amestec de teorie presărată cu o mulțime de exemple din viața reală, urmate de sondaje menite să provoace participanții să le testeze cunoștințele, înțelegerea economiei și a conceptelor de afaceri. Am ajuns la concluzia că participanților le-au plăcut mult webinariile, mai ales că au fost interesați și de viitoarele noastre webinarii, afișând un interes clar pentru educația financiară.”
„Educație financiară pentru elevi de liceu”: webinarii gratuite live
No Comments