06 May Jeannette Jones: “Acceptați că nu putem controla totul. Este inutil și frustrant să ne consumăm energia îngrijorându-ne pentru lucruri pe care nu le putem controla!”
Jeannette Jones coordonează departamentele Wellbeing și Leadership din cadrul Transylvania College (Cluj-Napoca). Într-un interviu realizat în timpul pandemiei, Jeannette a a vorbit despre sfaturile ei pentru elevi, părinți și profesori și a detaliat importanța wellbeingului.
Conduci departamentul de Wellbeing din Transylvania College. De ce a fost necesar acest departament?
Din septembrie 2017 coordonez ceea ce înseamnă Pastoral (Wellbeing și Leadership) în cadrul Transylvania College. Conceptul de Wellbeing a fost ceva considerat mereu valoros în cadrul școlii, dar, punând bazele modelului Academic-Wellbeing-Leadership-Global Awareness, acest fapt ne-a permis să ne definim cu adevărat de ce facem ce facem la Transylvania College și de ce ceea ce facem e atât de special pentru noi. A înțelege răspunsul la întrebarea “de ce” ne permite să fim mai clari în legătură cu ce facem și cum facem aceste lucruri. Pentru că wellbeingul este esențial în cadrul modelului educațional din Transylvania College, politicile și procedurile noastre sunt adaptate pentru a proteja wellbeingul tuturor membrilor comunității. De exemplu, politica în ceea ce privește temele a fost rescrisă ținând cont de anumite limite de timp în legătură cu munca pe care așteptăm ca elevii să o facă în afara școlii, permițându-le să aibă vreme și pentru a face sport, timp de petrecut cu familia și așa mai departe, temele fiind și o sursă de stres. În acest fel le permitem elevilor să își dezvolte și abilitatea de management al timpului.
În ceea ce privește departamentul de Wellbeing, avem o echipă de psihologi care fac parte din staff-ul școlii: Ms. Cristina Ungvari (care își echilibrează rolul ei de director al grădiniței cu rolul de consilier de Wellbeing), Ms. Patricia Șandor-Martin (care lucrează în zona de primar a școlii) și Ms. Elena Pegoraro (care lucrează în zona de gimnaziu). Suntem, de asemenea, norocoși să o avem și pe Ms. Daciana Banabic, consilier pentru sprijin în învățare. Rolul fiecărui membru al departamentului de Wellbeing este să sprijine adulții care apoi îi sprijină pe elevi. Acești adulți sunt profesori, alți angajați ai școlii și părinți. De asemenea, cu toții, ca echipă și ca școală, beneficiem foarte mult din parteneriatul cu echipa de psihologi din cadrul Mind Education Health. Aș mai adăuga că de fapt toți angajații școlii sunt membri ai departamentului de Wellbeing. Trainingul pe care l-am avut a arătat fiecărui adult din școală că a ajunge la propria stare de wellbeing, a cere sfaturi și a accepta ajutor sunt cruciale pentru rolurile lor, fie că vorbim de rolul din cadrul Transylvania College sau de rolul din afara școlii (soț/soție/partener, frate/soră, mamă/tată, fiu/fiică). Dacă noi suntem bine, și copiii de care avem grijă sunt bine!
Cum explici acest concept de wellbeing părinților și elevilor noi în școală?
Pe scurt, wellbeing înseamnă să ai instrumentele necesare pentru a prospera în viață. Nu este vorba de a nu fi niciodată stresat sau de a fi mereu fericit, ci mai degrabă de a înțelege emoțiile și de a exersa abilitățile de a alege reacțiile. Wellbeingul la Transilvania College înseamnă să știi că există întotdeauna cineva cu care să vorbești; este vorba de a ne sprijini reciproc și de a fi uman (a greși, a îndrepta greșelile, a exersa iertarea, recunoștința și smerenia). Wellbeingul nu este un lucru punctual pe care îl facem, ci e mai degrabă un concept care are un impact asupra a tot ceea ce facem.
Cum s-a schimbat școala de la începutul acestui proces de wellbeing?
Cred că cea mai mare schimbare, adusă de integrarea wellbeingului în tot ceea ce facem ca școală, este în calitatea relațiilor pe care le-am construit, între profesori, între membrii personalului și între profesori și elevi. Construirea de relații de încredere, în care este în regulă să nu fii OK mereu, ne oferă o bază puternică pentru a învăța și a crește. Politica de comportament adaptată, folosind practici de restaurare, a făcut ca elevii care se implică în acest proces să învețe să înțeleagă impactul acțiunilor lor.
Ce face departamentul de Wellbeing de la începutul pandemiei?
De-a lungul anilor, departamentul de Wellbeing a oferit informații și îndrumări despre cum să avem grijă de noi, dar în această perioadă de închidere a școlii, am dezvoltat alte canale pentru a împărtăși informațiile. Toți angajații școlii sunt informați printr-un e-mail săptămânal, în care semnalăm sprijinul disponibil, membrii staff-ului, părinții și elevii de liceu beneficiind de oferta Elenei Pegoraro (consilier de wellbeing din gimnaziu) de cursuri de yoga online. De asemenea, întâlniri online sunt disponibile pentru angajații care au nevoie de cineva cu care să stea de vorbă în anumite situații. Pentru studenții de gimnaziu, avem un grup de Google Classroom numit “Wellbeing”, care conține activități, idei, articole de citit și videoclipuri scurte care explică lucruri precum impactul știrilor asupra sănătății noastre mintale. Pentru elevii din clasele primare, site-ul clasei lor are un link către activități legate de wellbeing, leadership și conștientizare globală (orig. – “global awareness”). Pentru părinți, am folosit canalele de comunicare existente (mailuri săptămânale de informare, grupurile de părinți de pe Facebook și canalul Class Dojo) pentru a împărtăși strategii pentru gestionarea provocărilor cu care ne confruntăm în acest moment.
Crezi că a fost un plus pentru oamenii de la Transylvania College să aibă un astfel de departament în perioada pandemiei?
Nu știu dacă departamentul de Wellbeing este acel plus, dar am prieteni care lucrează în alte școli din lume și știu că mă simt recunoscător să lucrez la Transilvania College. Mă simt înconjurată de sprijinul care vine din partea colegilor mei. Cred că, indiferent de provocările cu care ne confruntăm, știm că putem găsi modalități de a continua și știm că dificultățile cu care ne confruntăm ne fac mai puternici.
Ai vreun sfat din zona wellbeingului, referitor la perioada pandemiei, pentru elevii din afara Transylvania College? Dar pentru părinții sau profesorii care nu fac parte din Transylvania College?
Sfatul meu este pentru orice perioadă, nu doar pe parcursul pandemiei, dar este și mai important în aceste zile, cred.
Sfaturi pentru elevi:
– Recunoașteți și acceptați ceea ce simțiți. Nu e sănătos să încercăm să ne ignorăm sentimentele sau să încercăm să le combatem. Spuneți: „Acum mă simt …”. Rețineți că durata medie a unei emoții este de 90 de secunde. Și mai rețineți că nu există nici un mod corect sau greșit de a te simți la un moment dat.
– Acceptați că nu putem controla totul. Este inutil și frustrant să ne consumăm energia îngrijorându-ne pentru lucruri pe care nu le putem controla!
– Găsiți o sursă bună de informații. Poate că e vorba de un profesor sau de un părinte. Poate sursa voastră de informații este internetul, dar oricum verificați sursele informațiilor.
Sfaturi pentru părinți:
– Asigurați-vă că petreceți timp pentru voi. Nu este un semn de egoist. Din contră, este chiar opusul egoismului, deoarece înseamnă că în acest fel aveți energia și resursele pentru a vă ajuta copiii. Chiar dacă acum vi se pare că nu aveți timp, opriți-vă. Opriți-vă un minut și respirați. Ne petrecem viața grăbindu-ne și nu ne conectăm cu noi înșine suficient.
– Dacă următiți tot timpul știrile / vorbiți despre știri / vă gândiți la știri, atunci faceți o pauză. Puneți pe Silent grupuri WhatsApp în care oamenii împărtășesc statistici și povești. Urmărirea știrilor o dată pe zi este de ajuns pentru a obține informațiile de care aveți nevoie, fără a vă activa stări de anxietate pe tot parcursul zilei.
– Găsiți-vă un prieten care știe să vă asculte. Nu neapărat cineva care să vă ofere sfaturi, ci pur și simplu cineva care ascultă. Vorbiți cu acel prieten. Dacă nu sunteți pregătit pentru asta, atunci notarea grijilor este un prim pas bun.
Sfaturile pentru profesori sunt similare cu cele pentru părinți. Chiar dacă nu aveți copii acasă, sunteți un model pentru copiii din școală. Iar dacă adulții sunt OK, și copiii vor fi bine.
Ce a fost pentru tine înainte de România și înainte de Transylvania College? Ce urmează?
M-am născut în Africa de Sud, dar am crescut în Anglia. Am absolvit Universitatea Brighton și am predat timp de doi ani la o școală din Hampshire, în Anglia, înainte de a mă muta în Egipt. În următorii patru ani am lucrat în două școli internaționale din Alexandria. După Egipt, m-am mutat în România. Sunt la Cluj din septembrie 2014 și am lucrat la Colegiul Transilvania de atunci. Aceasta este prima școală la care am stat mai mult de doi ani și simt că mi-am găsit locul. Mă simt fericită. Nu am niciun plan să plec în curând de aici, pentru că simt că în fiecare zi la locul de muncă îmi trăiesc scopul și sunt înconjurată de colegi îmi oferă mereu sprijinul lor și care gândesc ca mine. Cât despre Cluj, cred că este un oraș minunat. Îmi amintește foarte mult de Brighton, un loc în care universitatea se simte prezentă, un oraș în care mereu se întâmplă ceva.
Jeannette Jones, în Transylvania College, înainte de pandemie
Cum treci prin pandemie?
Acum clădirea școlii este închisă și avem toate aceste restricții de ieșire. Nu e ușor pentru nimeni, iar mie îmi e dor să fiu fizic în școală și să mă întâlnesc cu oamenii, dar sunt foarte recunoscătoare că am reușit să păstrez legătura cu colegii, elevii, părinții și personalul prin video-conferințe. Aștept cu nerăbdare să văd ce urmează pentru Transilvania College și pentru Cluj după ce trece această pandemie!
Read the interview in English HERE.
No Comments