03 Mar The Game – povestea unui joc în care se implică o întreagă comunitate
Să ne imaginăm un joc. Nu unul care se joacă în 4-6 participanți, ci unul la care iau parte sute de oameni de diverse vârste. Unii sunt elevi, alții sunt profesori sau personal administrativ. Jocul se joacă într-o școală. Toată lumea cunoaște regulile, știe ce poate câștiga și cum poate face asta. Miza? Interesul față de comportamentul copiilor.
Cum poate fi măsurat comportamentul? Cum pot fi învățați copiii să facă ce e corect? Cum pot fi ei motivați? Care e rolul jocului? Dar al bucuriei? Reprezentanții școlii Transylvania College din Cluj-Napoca au implementat, începând cu anul 2022, un joc numit simplu: The Game. Toți membrii comunității joacă acest joc și fac asta folosind o aplicație numită Epraise.
Ruxandra Mercea (CEO), Florina Popîrțac (Innovation & Experience Director) și Peter Astbury (IT Director) ne-au explicat care au fost nevoile din spatele introducerii acestui joc, cum se joacă el și care este rolul aplicației (un fel de board al jocului). Sperăm că în acest fel vom oferi și altor școli sugestii inovative de bune practici, așa cum și noi, la rândul nostru, cercetăm și ne documentăm mereu, pentru a putea fi la curent cu tot ce se întâmplă în educație la nivel internațional.
***
Ruxandra Mercea – CEO, Trasylvania College
Blogul Transylvania College: Recent în Transylvania College au fost implementate un joc (The Game) și o aplicație cu ajutorul căreia se joacă jocul (Epraise). Care au fost nevoile care au dus la asta?
Ruxandra Mercea: Epraise este instrumentul pe care noi l-am ales, cel care avea cele mai multe caracteristici pentru ce aveam noi nevoie în joc (n.r. – The Game). E un instrument gândit pentru a crește motivația copiilor prin recompense, premii și prin interesul față de comportamentul lor.
Mai important decât aplicația este însă jocul, pe care noi l-am numit simplu The Game. De ce am avut nevoie de acest joc? Ani de zile, măsurarea prezenței copiilor în școală a fost un obiectiv important pentru noi. Apoi am încercat să mutăm focusul spre măsurarea a cât citesc elevii și a rolului de leadership. Ne-am dat însă seama că e mai complicat decât credeam să măsurăm asta. Așadar ne-am documentat ce obiective per școală au alte școli: unul frecvent e cel de prezență, altul e legat de literație, iar altul – de comportament. Aici a venit provocarea noastră: ce, cum și unde măsurăm în ceea ce privește comportamentul? De unde pornim?
Atunci Florina Popîrțac (n.r. – Innovation & Experience Director, Transylvania College) a recurs la studii și a văzut că sunt școli care au testat pe anumite grupuri de copii ideea unui joc de comportament. Noi am zis: de ce doar un grup? Haideți să facem asta cu toată comunitatea! Subliniez deci că în spatele acestui joc stau nevoia de a măsura comportamentul copiilor, de a vedea și recunoaște progresul. Iar pandemia ne-a arătat că avem nevoie și de bucurie în viață. Ce fac jocurile? Ne aduc bucurie și veselie!
Cum se joacă The Game?
Cum am zis și mai devreme, aplicația Epraise este pentru noi doar board-ul jocului. Ce am pus acolo sunt regulile și principiile noastre, filozofia comunității noastre. Sigur că nu se pot regăsi în totalitate, pentru că aplicația nu a fost construită special pentru jocul nostru, dar ne-am adaptat. Așadar, avem reguli, pași și recompense, ca în orice joc.
Vorbește-mi despre fiecare dintre ele!
📌 Regulile, adică ce să facă un jucător ca să câștige jocul, sunt extrem de importante. În The Game se dau puncte în funcție de comportamente observabile. Sunt 3 reguli pe care le aveam și până acum în școală (Be proactive; Think win-win; Seek first to understand, then to be understood), la care am adăugat 4 comportamente observabile (Do the right thing, Own contribution and repair; Act with kindness; Help another make the right choice).
📌 Pașii. În primul rând, profesorii observă când copiii fac ce e corect și bine. Profesorii dau și feedback atunci când copiii mai au de progresat sau nu respectă regulile. Astfel copiii au ambele perspective: atât ce fac bine (lucruri pe care profesorii se și concentrează), cât și ce nu le iese (de exemplu, întârzie, nu livrează proiectele la timp, nu poartă uniforma etc). Desigur, când fac ceva bine, copiii primesc de la profesori puncte prin intermediul aplicației Epraise, în care se poate conecta fiecare membru al comunității noastre.
📌 Recompense individuale și de grup. Copiii știu că, dacă adună punctele primite, pot să cumpere cu ele diverse lucruri din magazinul școlii, dar pot alege și să doneze punctele pentru o cauză. Dacă aleg să doneze punctele, școala va pune banii respectivi și va face o donație.
Am vorbit mai devreme despre cum profesorii se concentrează pe ce fac bine copiii, dar spuneai că există și reversul medaliei. Care sunt consecințele directe în The Game dacă spre exemplu copiilor nu le iese ceva?
Orice acțiune sau lipsă de acțiune are o consecință. Copiii știu de la început care sunt consecințele, ei cunosc regulile jocului. Așadar, prin intermediul aplicației Epraise profesorii pot nota la fiecare elev și ce a făcut, un feedback, plus consecința directă. Astfel, copiii învață ce înseamnă cauză și efect. Sigur că nu vorbim de o acțiune punitivă.
Dă-mi câteva exemple de asemenea consecințe directe.
Dacă au întârziat de dimineață, se adună întârzierile. La 6 întârzieri, copiii stau o zi acasă. Dacă folosesc telefonul la oră, li se confiscă. Dacă fac mizerie în clasă sau în sala de mese, au de făcut curat în timpul prânzului următor. Dacă nu și-au finalizat la timp un proiect, vor avea de pregătit o prezentare. Unele consecințe directe sunt numite în joc „intervenții“.
În Transylvania College fiecare elev este alocat unei grup numit „casă“. Sunt trei astfel de case: Red Bears, Golden Eagles & Blue Wolves. Care este legătura între The Game și acest sistem de case din interiorul școlii?
Aplicația Epraise e construită special pentru școlile britanice și asta înseamnă că a avut automat opțiunea de a plasa copiii în grupuri mari sau case. Având în vedere că și noi în Transylvania College avem o asemenea împărțire, de la grupa mijlocie până la finalul liceului, asta ne-a ajutat foarte mult! Cum spuneai și tu, în școala noastră sunt trei case, iar fiecare punct pe care îl câștigă un copil merge și spre casa din care face el parte. Așadar, pe lângă faptul că poți să-ți iei lucruri din magazinul școlii cu ajutorul punctelor individuale câștigate, se contorizează și punctele totale ale fiecărei case. La finalul anului, vom avea diverse celebrări de grup pentru cele trei case și punctele lor. Ne mai gândim și la alte provocări – competiții sportive pe case, activități făcute împreună prin care să antrenăm casele, astfel încât toți elevii să învețe să lucreze și în echipă, nu doar individual.
Copiii cum au reacționat în școală după introducerea jocului?
Ce pot să-ți povestesc este că în weekend am fost în școală cu copiii mei. Au vrut să vină să se joace. Am remarcat că au desenat pe o tablă un tabel pe care au scris Epraise și l-au împărțit în două: cine ce primește, dar și ce e de îmbunătățit. Copiii prind ideile mult mai repede decât ne imaginăm. E necesar ca noi, adulții, să nu exagerăm, nici pozitiv, nici negativ, ca să îi ajutăm pe copii să înțeleagă în continuare valoarea acțiunilor lor. Din punctul meu de vedere, cred că noi, în Transylvania College, reușim să ne atingem obiectivul de a-i face pe copii să înțeleagă că depinde de ei cum se poartă, dar depinde și de noi să-i ajutăm.
Nu doar copiii din Transylvania College pot să joace The Game, corect?
Da! De o perioadă ne tot gândim cum putem să luăm ce facem cu copiii și să ducem totul și în celelalte grupuri: profesori, personal administrativ, părinți. Așa că am adus și celelalte persoane din comunitate în joc, ca să simtă pe pielea loc beneficiile și provocările. Încă nu am finalizat acest capitol, dar lucrăm la asta!
Ce altceva ai mai vrea să ne mai spui despre folosirea Epraise și despre The Game?
Să ne amintim că scoala poate fi distractivă! Nu e nevoie să fie zilnic distractivă, pentru că nici în viață nu e totul roz. Dar bucuria are un rol important în viața unei comunități școlare. Și să nu ne mai luăm atât de tare în serios noi, adulții. Să învățăm de la copiii noștri că a fi adult poate să însemne și să te joci, și să greșești, și să faci lucruri care la prima vedere ți se pot părea absurde. Ar mai fi ceva: să fim conștienți de cât de puternic și valoros e un lucru făcut împreună. Abia aștept să văd rezultatul a ceea ce facem, pentru că după șase luni vom putea măsura impactul acestui joc asupra comportamentului. Astfel, la finalul acestui an școlar vom avea o imagine mai clară și un plan pentru următorul an!
***
Florina Popîrțac – Innovation & Experience Director, Transylvania College
Blogul Transylvania College: De când se folosește aplicația Epraise în Transylvania College?
Florina Popîrțac: Aplicația a fost introdusă de la începutul lunii ianuarie. Documentarea a început cu 3-4 luni înainte și am evaluat mai multe aplicații. Obiectivul de la care am pornit a fost acela de a măsura comportamentele copiilor și de a încuraja comportamentul pozitiv, pentru a avea acces la date și pentru a construi strategii corelate cu nevoile lor.
Cum ai descrie aplicația Epraise cuiva care nu știe nimic despre ea?
Cum spuneam, reprezentanții Transylvania College au dorit să încurajeze comportamentul pozitiv în școală, iar pe baza unei documentări, am descoperit partea de „gamification“. Copiii adoră jocurile, competiția, individuală și în echipă, și mai ales partea de recompense. Transylvania College avea deja casele (n.r. – sistemul de case al Transylvania College: elevii sunt împărțiți în trei grupuri – Blue Wolves, Golden Eagles & Red Bears), care din cauza pandemiei au avut o activitate redusă, iar o revigorare era binevenită. Școala mai avea nevoie și de date care să fie ușor de gestionat și care să ne ajute să ne îmbunătățim procesele existente.
Aplicația este foarte complexă, oferă copiilor puncte care pot fi folosite într-un magazin virtual, iar apoi școala poate să ofere diferite recompense corelate cu numărul de puncte. Pe lângă puncte, copiii pot să obțină insigne virtuale care să ofere și părinților informații despre pasiunile lor (de exemplu, un copil care face parte din clubul de robotică poate primi mai multe insigne care să ateste acest lucru).
De asemenea, aplicația oferă o comunicare directă cu părinții pentru toate ciclurile (începând de la grădiniță, până la liceu), comunicarea de evenimente pe care școala le are și promovarea de cauze sociale pentru care copiii pot să doneze puncte sau la care pot să participe. Partea cea mai bună aplicație este oferirea oferirea de date atât pentru profesori, cât și pentru copii și părinți, într-o interfață foarte ușor de folosit și atrăgătoare vizual.
Cu ce ușurează și îmbunătățește o asemenea aplicație viața celor care o folosesc?
Am căutat o aplicație pentru comportament și am găsit o aplicație care automatizează procesele mai multor departamente interne, plus că e distractivă pentru profesori și elevi. Epraise automatizează partea de Global Awareness (oferirea de insigne), partea de Leadership (sistemul de case), prezența (rapoarte generate automat), insigne (badges) pentru partea de activități extra, Service Activities și, cel mai apreciat de copii, recompensele.
Sistemul este user friendly și oferă informații exacte pentru profesori, elevi și părinți. În urma unei documentări pe care am făcut-o cu părinții din școală, am observat și că se dorea o transparență asupra strand-urilor de Global Awareness și Leadership. Datorită sistemului Epraise, părinții sunt acum la un click distanță de toate activitățile care se întâmplă în școală.
De asemenea, în ultima vreme, din cauza pandemiei, mulți profesori au fost nevoiți să susțină orele profesorilor care au lipsit, iar aplicația a sprijinit și acest proces. Fiecare clasă avea pregătite materialele de transmis elevilor, iar orice adult care supraveghea ora putea să înregistreze prezența în sistem, să noteze anumite comportamente pozitive sau negative, să transmită temele sau exercițiile de rezolvat. Când profesorul revenea la școală avea toate informațiile la un click distanță.
Ai vorbit mai devreme despre „gamification“. Ce se poate obține prin joacă?
Unul dintre obiectivele stabilite de membrii echipei SLT (n.r. – Senior Leadership Team) a fost acela de a măsura comportamentul copiilor din Transylvania College. Studiile arată că e nevoie ca școala să măsoare atât comportamentele pozitive, cât și cele negative, primele fiind încurajate. Prin joacă, dorim să obținem și să încurajăm comportamente pozitive. Aceste comportamente se dezvoltă natural și involuntar la copii prin joacă. De asemenea, se încurajează colaborarea. Aplicația vine și în sprijinul profesorilor, datorită automatizării anumitor procese interne. În plus, oferă stocarea de date care ne vor ajuta să dezvoltăm în viitor activitățile cele mai potrivite pentru comunitatea Transylvania College.
Am discutat până acum despre aplicația Epraise, dar nu și despre jocul (The Game) introdus în Transylvania College și care se joacă și cu ajutorul aplicației.
Da. Un număr tot mai mare de cercetări oferă dovezi că organizarea școlilor în grupuri (de exemplu, sistemul de case) are efecte benefice asupra performanței elevilor și asupra bunăstării psihologice. Cu toate acestea, studiile reformelor în sine, schimbarea proceselor și compromisurile implicate în implementarea lor sunt mai puțin documentate.
Așa cum aminteai, am creat un joc în care toată școala să fie implicată pentru:
- Dezvoltarea Leadership-ului;
- Identificarea comportamentelor observabile care pot fi legate de obiective-cheie;
- Focus pe 7 Habits (n.r. – „Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace“, de Stephen R. Covey);
- Măsurarea comportamentelor;
- Analiza și comunicarea rezultatelor;
- Îmbunătățire constantă;
- HAVE FUN!
Să presupunem că reprezentanții unei alte școli ar citi acum acest articol și ar fi curioși ce presupune implementarea unei asemenea aplicații și a unui asemenea joc. Ce le putem spune legat de asta?
Aplicația este accesibilă din punct de vedere al prețului. Desigur, există și alte aplicații similare. Am evaluat multe asemenea aplicații, iar aceasta acoperă mai multe nevoi ale școlii și, prin automatizarea proceselor, creează și deschide portița spre noi posibilități de a inova. Ce aș vrea să mai spun este că asemenea aplicații care să ajute și să eficientizeze procesele într-o școală există și e nevoie doar să ne documentăm în legătură cu ele.
Mai ai ceva de adăugat despre Epraise și despre The Game?
A trecut doar o lună de când a fost comunicată implementarea aplicației în școală (n.r. – interviul a fost realizat la jumătatea lunii februarie 2022), iar feedback-ul din partea profesorilor și copiilor este unul pozitiv. În luna martie vor începe și competițiile pe case. Tot atunci va deveni funcțional și magazinul virtual unde elevii își vor putea folosi punctele acumulate în joc. Toată lumea abia așteaptă, așa că mai am un singur lucru de spus: Let the Game Begin!
***
Peter Astbury, IT Director, Transylvania College
Blogul Transylvania College: Cum ai descrie aplicația Epraise cuiva care nu știe nimic despre ea?
Peter Astbury: Am căutat o modalitate de a transforma comportamentul într-un joc (n.r. – to gamify behaviour). Am vrut să răsplătim elevii care iau decizii bune și ne trebuia o cale de a transparentiza modul în care gestionăm alegerile greșite pe care le fac. Până acum, foloseam SIMS, care era bun la stocarea și organizarea de informații, dar era mult prea dificil pentru profesori atunci când era nevoie să introducă informații sau atunci când liderii școlii încercau să le analizeze. Epraise este o unealtă care ne va permite să rezolvam aceste provocări și care oferă și o cale practică pentru elevi de a primi recompense atunci când iau decizii bune.
Cum a aflat echipa SLT de la Transylvania College despre această aplicație
Eu am aflat pentru prima dată despre Epraise acum mulți ani. Datorită naturii job-ului, e nevoie să fiu la curent cu ultimele tehnologii în educație. Trecuse ceva timp de când mă uitasem la Epraise mai în detaliu, dar știam despre platformă și ceea ce putea face. Așa că, odată ce am identificat care erau nevoile noastre, m-am gândit că ar putea fi o soluție la provocări. Apoi, Ms. Florina Popirtac (Innovation & Experience Director, Transylvania College) și Ms. Ruxandra (CEO Transylvania College) au luat legătura cu cei de la Epraise. Au organizat o sesiune demonstrativă și au cercetat în detaliu pentru a vedea cum ne-ar putea ajuta și cum l-am putea folosi.
Ce pot face profesorii în Epraise?
Profesorii pot folosi Epraise pentru a-și verifica orarul, pentru a găsi informații legate de elevi, pentru a face prezența și pot acorda puncte elevilor. De asemenea, pot nota incidente și sancțiuni pentru comportament și pot folosi opțiunea de mesagerie pentru a comunica cu elevi, părinți sau alți profesori.
Ce pot face elevii în Epraise?
Elevii își pot verifica orarele, rapoartele de la scoală și prezența. De asemenea, pot să verifice câte puncte au obținut și le pot valorifica în magazinul online al școlii.
Ce pot face părinții în Epraise?
Pentru fiecare elev, părinții pot să acceseze aceleași lucruri pe care le pot vedea copiii: rapoarte, prezență, totalul de puncte, incidente de comportament și consecințe, pot vedea clasamentul și recompensele din magazin. Părinții pot folosi și opțiunea de mesagerie pentru a trimite un mesaj profesorilor. Epraise îmbunătățește comunicarea între profesori, elevi și părinți și ne permite să folosim mai bine datele pe care le strângem în folosul elevilor. De asemenea, este mult mai ușor de folosit decât sistemele pe care le–am folosit în trecut.
Cât de dificilă a fost implementarea tehnică a platformei la Transylvania College?
A fost destul de ușor. Am folosit un program extern numit Wonde care ne-a permis să accesăm direct baza de date a elevilor din SIMS. Wonde se asigură că informațiile din SIMS se sincronizează cu cele din Epraise. Cei de la Epraise s-au ocupat doar de instalare și implementare. A fost nevoie să alegem ce elemente din sistem vom implementa la început, să luăm câteva decizii de configurare și să facem un plan pentru a-i introduce pe utilizatori în sistem.
Cum a fost primit Epraise la Transylvania College? Care au fost reacțiile?
Am primit foarte mult feedback pozitiv din partea profesorilor care au spus că este mult mai ușor de folosit decât SIMS. De asemenea, și elevii au spus că le place și că li se pare mult mai folositor decât aplicația SIMS pentru elevi.
Ai dori să mai adaugi ceva în legătură cu tema discuției noastre?
Da, faptul că ne-am propus o abordare treptată în legătură cu Epraise & The Game. Am început prin ne focusa pe cele mai importante funcții ale aplicației. Vom adăuga și altele cu timpul.
Interviu realizat de Lavinia Bălulescu. Traducere din română în engleză: Dragoș Chiș.
No Comments