fbpx
 

16 Jul Cum își aleg elevii un viitor care li se potrivește: eseurile promoției 2020 pentru admiterea la facultate

READ THE PERSONAL STATEMENTS IN ENGLISH HERE!

Promoția 2020 din Transylvania College e reprezentată de 32 de tineri. Cu toții s-au întâlnit în școala noastră, au parcurs împreună o călătorie grozavă, iar acum se pregătesc să se îndrepte spre facultăți din România și din toate colțurile lumii. 

Procesul de admitere la facultate depinde și de rezultatele la examenele A-Levels (alternativa BAC-ului românesc), rezultate care se vor afla în luna august. Printre universitățile de top care au oferit elevilor noștri oferte condiționate de note de A și B se numără cele din: Olanda (Groningen, Tilburg, Willem de Kooning, Vrije University, Maastricht), Marea Britanie (Imperial College London, UCL, Bath, Loughborough, Leeds, Queen Mary, Sheffield), SUA (George Washington, Bennington College) sau Italia (Istituto Europeo di Design).

Viitorii studenți ar putea studia în domenii variate, de la fashion design & marketing, inginerie industrială și management, business internațional și biologie, până la drept internațional sau psihologie.

Printre etapele admiterii se numără și redactarea unui eseu personal, în care elevii vorbesc despre interesul lor pentru domeniul de studiu ales. După cum a explicat și Adina Toma, consilier pentru admitere la Transylvania College, eseul este foarte important, iar redactarea acestuia este extrem de migăloasă. 

La încheierea procesului de admitere, i-am provocat pe elevii noștri, viitori studenți, să împărtășească eseurile. Cu acordul lor, vă prezentăm câteva dintre aceste texte, cu precizarea că varianta originală este în limba engleză, iar traducerea în română nu le aparține autorilor. 

Puteți citi aici varianta în ENGLEZĂ a textelor. / PLEASE, READ IN ENGLISH HERE!

***

Adrian Gagea
(Business Management)

Economia ne provoacă să luăm decizii cruciale și raționale în calitate de consumatori, firme sau guverne, pentru a obține cele mai bune rezultate posibile pentru societate în teorie. Cu toate acestea, în funcție de deciziile pe care le luăm, acestea pot afecta fie pozitiv, fie negativ economia, ceea ce poate fi ilustrat de ratele de creștere economică, de ocuparea forței de muncă, de inflație și de PIB-ul unei anumite țări. Se poate identifica aici o știință care generează relația între societate și administrația publică și privată, știință care poate măsura stabilitatea afacerilor și a țării (dezvoltare și creștere). Îl admir pe Edwin Catmull, care a explicat în “Creativity Inc.” că originalitatea este vitală, deoarece păstrează cele mai bune afaceri pe primele locuri: indiferent dacă este vorba de inovație, serviciu pentru clienți sau imaginea unui brand, aceste detalii ar putea ajuta o firmă să își câștige o reputație și contribuie la creșterea veniturilor, precum și la creșterea capacității lor de adaptare și reacție la schimbările economice și la acțiunile firmelor concurente. În afară de economie, îmi plac foarte mult orele de Business Studies, modul în care ne învață despre conștientizarea și atenția la detalii, care sunt cruciale pentru o firmă sau pentru un manager, pentru ca afacerea să strălucească în performanțele sale. Această materie mi-a oferit, de asemenea, o perspectivă asupra modului de a construi o afacere de la zero și asupra aspectelor legale care stau în spatele oricărei afaceri, a modului de stabilire și atingere a obiectivelor. Motivația mea pentru afaceri a depășit activitatea din clasă și am simțit nevoia să citesc mai multe cărți de business, cum ar fi “Good to Great”, de James C. Collin, o carte care discută managementul, strategiile și cum ar putea ajuta ele o firmă să se dezvolte sau să eșueze.

Pe parcursul programului Work Experience, prin intermediul căruia am făcut practică la două companii de dezvoltare imobiliară din Cluj-Napoca și Londra, am avut ocazia să observ cum diferă piața imobiliară în Cluj-Napoca și la Londra și să văd ce s-a întâmplat în domeniu în ultimii 15 ani. În timpul practicii, am avut rolul de “assistant coordinating manager” la Luxury City Life (companie de construcții), jucând un rol activ în coordonarea și oferirea instrucțiunilor pentru lucrători. Această experiență mi-a oferit o perspectivă asupra unui mediu de lucru real, am aflat despre factori interni, cum ar fi gestionarea stilurilor de lucru și analiza performanțelor financiare ale afacerii, inclusiv costurile și rentabilitatea investițiilor din proiecte.

Dorința mea de a-mi dezvolta abilități esențiale m-a determinat să mă implic în mai multe activități extracurriculare. Implicându-mă în organizarea concertului lui Nick Vujicic, am avut posibilitatea să mă ocup de mai multe sarcini în același timp, în ceea ce privește biletele, locurile și, de asemenea, în ceea ce privește corul.

Această experiență m-a ajutat să-mi dezvolt abilitățile de comunicare, de rezolvare a problemelor și de gestionare a timpului. Mai mult, participarea mea la “Macmillan coffee morning” (organizație de caritate) m-a învățat să preiau inițiativa, să îi motivez pe alții să aducă mâncare la școală și să o vândă pentru a strânge fonduri și a le dona pacienților cu boli în stadii terminale.

Ca jucător de fotbal profesionist, am învățat ce înseamnă disciplina, reziliența și munca în echipă. Din 2012 (din Year 7 până în Year 11), am reușit să fiu căpitan pentru prima echipă de fotbal de la școala John Lyon, echipă pe care am reușit să o calificăm pentru prima dată în semifinale la categoria Under 14 în 2015, la un turneu local de fotbal din Hertfordshire, Londra. Datorită performanței mele, mi s-a oferit un premiu în timpul ceremoniei din liceul John Lyon. Materiile pe care l-am studiat în timpul liceului și abilitățile dezvoltate din activitățile extrașcolare m-au făcut să conștientizez că studierea pe mai departe a zonei de business s-ar potrivi cu cunoștințele, interesul, motivația și competențele mele.

Sunt nerăbdător să aprofundez studiul în domeniul Business Management, în special diferitele strategii de management, deoarece sunt sigur că în acest fel îmi voi lărgi cunoștințele în ceea ce privește succesul în afaceri.

*

Alexandru Șerban
(Digital Media & Communication)

Când m-am mutat la această școală, a fost o provocare pentru mine să mă adaptez la acest nou curriculum, deoarece structura și conținutul erau complet diferite de programa românească. Limba predată a fost engleza și, pe lângă aceasta, complexitatea materiilor a fost una mai mare. Relația prietenoasă profesor-elev pe care am putut-o observa în această școală a fost primul lucru care mi-a atras atenția și m-a făcut să-mi dau seama că acest fapt a fost posibil datorită claselor de dimensiuni reduse; în plus, având ocazia să aleg materiile care îmi plac cel mai mult, am înțeles cât de important este să studiez ceea ce îmi place, un lucru esențial în punerea bazelor unei cariere în care să se întâlnească interesele, motivația și abilitățile mele. Mediul școlar solicitant a contribuit la creșterea mea academică și personală, deoarece după o perioadă relativ scurtă am reușit să-mi îmbunătățesc abilitățile de limbă, să mă integrez în noul mediu școlar și să mă împrietenesc cu alți tineri. Nu în ultimul rând, activitățile extracurriculare variate oferite de școală au contribuit la dezvoltarea abilităților esențiale de viață necesare într-o piață a muncii competitivă: comunicare, managementul timpului, atenție la detalii.

În primul meu an de liceu am devenit conștient de importanța activităților extracurriculare, iar dirigintele meu mi-a sugerat să mă alătur clubului de media. Am acceptat invitația și imediat mi-am dat seama că Media Studies reprezintă calea mea. După doar câteva zile am avut deja un proiect: un videoclip de 25 de minute cu un tur al școlii. În anul următor am continuat să cercetez cum să filmez, să fac fotografii și cum să editez mai bine. Am fost foarte entuziasmat, dar singura problemă era că nu aveam o cameră foto. Pentru că părinții mei și-au dat seama că sunt cu adevărat interesat de mass-media, alegând Media Studies pentru AS Level, mi-au cumpărat un Nikon. Din momentul în care am primit aparatul foto, abilitățile mele foto și video s-au dezvoltat și mai mult. În ceea ce privește editarea, pentru video am folosit Adobe Premiere Pro, dar pentru lucrarea finală am încercat Da Vinci Resolve, care, în ceea ce privește corectarea culorilor, este relativ mai bun decât Premiere, dar este foarte lent și uneori îți este greu să îți revizuiești munca, deoarece ratele cadrelor este scăzută și poți să ratezi unele aspecte importante. Pentru editarea fotografiei am folosit doar Adobe Photoshop, care la început nu mi s-a părut atât de interesant, dar acum pot spune că îmi place în aceeași măsură în care îmi place editarea video. Învățarea acestor softuri a fost un pic provocatoare pentru mine, deoarece am studiat mult de unul singur și a trebuit să-mi dau seama singur cum să fac diferite lucruri. Dacă nu aveam habar cum să fac o anumită acțiune, adesea foloseam YouTube-ul și astfel am învățat o mulțime de lucruri utile din diverse tutoriale. 

Pentru examenele mele de A-Level am pus bazele unui blog pe care îmi postez toată munca. În ceea ce privește activitățile mele extracurriculare, cel mai important proiect al meu este Duke of Edinburgh Award. Așa am fost inițiat în ceea ce privește muntele și am învățat o mulțime de lucruri utile precum dormitul într-un cort, gătitul, făcutul focului și cum să-mi economisesc energia în timpul unei drumeții. Fiind deținător al Gold Award (cel mai înalt premiu DofE), am depus mult efort și timp în acest sens. Călătoria noastră finală pentru nivelul Gold a fost recunoscută ca fiind prima călătorie internațională DofE și, în plus, a fost și o excursie cu bicicleta, care a constat în parcurgerea unui traseu prin Viena, Bratislava și Budapesta, de-a lungul Dunării.

După cum am spus și mai sus, consider că atât cursurile de media, cât și activitățile extracurriculare m-au condus în mod firesc către o carieră care nu numai că mă interesează, dar mă și motivează să studiez mai departe. Alegerea pe care o iau acum, în ceea ce privește acest program, este o decizie informată, în cunoștință de cauză și reprezintă primul pas către o muncă plină de satisfacții.

*

Alexandru Bojan
(International Business & Politics) 

Cred că pasiunea mea pentru business a început cu discutarea subiectelor legate de afaceri, de mediu și politice în cadrul conferințelor internaționale. Business-ul a reprezentat pentru mine un teritoriu nou, al alegerilor, al teoriei și practicii, unul cu care puteam lucra și care mă atrăgea. Totuși, pasiunea mea pentru afaceri a fost pusă și în practică în anii în care am făcut internship la mai multe afaceri din orașul meu natal. Cea mai cunoscută dintre aceste firme este Bombardier. Am participat la un program de internship de două săptămâni în managementul achizițiilor, resurse umane și comunicare. Continuând stagiile de practică, am făcut internship ca manager de eveniment pentru o afacere de organizare de nunți, lucru care a fost atât o provocare, cât și o recompensă. Stresul și timpul investite au meritat atunci când nunta a fost un succes major. Un cuplu fericit va avea parte de amintiri din ziua lor specială și datorită muncii mele.

Mai apoi, am ajutat un manager de resurse umane la un lanț de restaurante populare. Aceasta a fost, probabil, cea mai brută formă de management pe care am experimentat-o ​​vreodată în orice stagiu de practică. Au fost sarcini provocatoare, dar totuși plăcute, ceea ce m-a făcut să conștientizez faptul că, deși am o atracție față de mediul de afaceri, încă mai am multe de învățat și de înțeles, ceea ce sunt mai mult decât dornic să fac. Pe lângă participarea la aceste stagii de practică, am luat parte și la multe conferințe internaționale și naționale, în special la conferințele Model United Nations și la cele ale ale Parlamentului European pentru Tineret. Acolo a trebuit să-mi asum responsabilitatea alegerilor și acțiunilor mele, să mă fac auzit, să creez declarații puternice și convingătoare în comitetul meu.

De ce am legat conferințele de pasiunea mea pentru afaceri? Pentru că simt că au multe în comun. De exemplu, într-o afacere trebuie să iei decizii înțelepte și informate, poate chiar să renunți la ceva în favoarea unei alegeri mai bune. Acest lucru se leagă de experiența mea la conferințele Model United Nations, întrucât au fost multe ocazii în care, atunci când reprezentam o națiune mare, a trebuit să iau decizii în numele țării mele, decizii în care nu exista prea mult loc pentru greșeli și, fără îndoială, să nu revin asupra altor decizii. Cel mai inspirat moment al meu a fost când am fost la BISMUN, a treia mea conferință MUN la București. Eram încă un pic timid și nu eram sigur dacă ar trebui să vorbesc sau să mă fac cât mai invizibil. După discursul meu, în pauza de cafea, un student la Drept din același comitet mi-a spus că am vorbit bine, dar că ar trebui să vorbesc cu și mai multă încredere. Asta m-a ajutat. Acesta a fost momentul în care am început să am mai mult curaj. Acesta a fost momentul în care am decis să preiau controlul sorții mele.

Un alt hobby al meu, pe care l-am menționat și anterior, este dezbaterea, fie că e vorba de una la nivel prietenos, informal, cu prietenii și familia, sau de o dezbatere la un nivel competitiv, academic. Am participat la competițiile de dezbatere Winston Churchill din 2017, 2018 și 2019, în care, în calitate de căpitan de echipă, am adus școlii mele locul al treilea trei ani la rând. Dezbaterea m-a ajutat să-mi accentuez mintea și reflexele mele mentale și pot spune că am devenit mai critic cu discursurile și cu munca mea, prin dezbaterea și prin verificarea declarațiilor și a documentării.

În copilărie, mi-a plăcut întotdeauna sportul și mă simțeam mereu supărat când pierdeam, deoarece sunt o persoană competitivă. Mai târziu, am ales artele marțiale, care mi-au dezvoltat disciplina, calmul și concentrarea. Cea mai mare realizare a mea în domeniul sportului a fost finalizarea nivelului Gold DofE și pot spune cu mândrie că am parcurs 300 de kilometri cu bicicletele. Obiectivul nostru era să vedem marile capitale europene Viena, Bratislava și Budapesta. Am fost premiat de Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei Române. Finalizarea programului “The Duke of Edinburgh’s International Award România“ a fost cea mai mare și cea mai satisfăcătoare realizare a mea până acum.

În viitor, mi-ar plăcea să mă văd lucrând în propria mea afacere, realizând produse care să beneficieze atât clienții, cât și mediul înconjurător și sper să pot crește un număr de afaceri ecologice chiar și de unul singur.

*

Andra Onișor
(Sociology)

J. Irwin Miller m-a inspirat în decizia mea de a studia mai departe zona de uman, în special sociologia. Ideea lui că asta ne face „cu adevărat oameni în sensul cel mai bun al cuvântului” este un sentiment pe care l-am simțit reflectat propriul meu interes față de aceste materii, întrucât scopul meu în viață este să fie mai mult decât un om. Vreau să fiu umană. La început am fost la o școală de stat, unde notele pentru materii precum matematică, fizică și chimie definesc performanța academică a elevului și valoarea personală, unde elevii nu au autoritatea de a avea propriile opinii, unde sunt criticați pentru susținerea propriilor argumente. Toate astea m-au făcut să decid să mă mut la o școală unde să pot să aleg materiile care mă motivează.

Transylvania College mi-a oferit ocazia să descopăr teme și materii care pun la îndoială lucruri pe care unii oameni le-au acceptat pasiv. Când am citit prima dată despre studiul lui Marx Weber despre capitalism și societate, am avut multe întrebări. Am fost manipulată oare de tot ce este în jurul meu? După doar un an, nu am mai fost o elevă pasivă, ci mai degrabă un membru activ al societății, care a început să gândească critic, să filtreze informațiile și să aibă propriul său punct de vedere. În acel an am început să fac parte din proiectul „Make a Wish”. Acolo am avut șansa nu numai să îi ajut pe copiii care provin din medii mai puțin norocoase, dar le-am oferit motive să zâmbească. Am organizat o strângere de fonduri pentru a furniza energie electrică într-un sat, deoarece aceasta a fost dorința copiilor. A fost un sentiment copleșitor de satisfacție, știind că am contribuit și am dat ceva înapoi societății în care trăim. În plus, după ce am făcut practică în PR la Vitrina Advertising, pentru Media Studies A Level, am început să am o privire critică asupra rolului mass-media în conturarea lumii din jurul nostru. Timpul pe care l-am petrecut acolo mi-a permis să văd “la prima mână” puterea advertising-ului și cum o realitate distorsionată devine adevărul ideal al consumatorului. Am cercetat noul concept de „fake news”, am mers la conferințe de presă și am analizat diferite site-uri, pentru a vedea care sunt cele mai atrăgătoare pentru public și de ce. Între timp am citit despre Milgram, Zimbardo și experimentele lor, care ar putea fi considerate lipsite de etică, dar care aveau drept scop dezvăluirea esenței comportamentului uman și de ce oamenii reacționează așa cum o fac. Brian Solis afirmă că „social media se referă la sociologie și psihologie mai mult decât la tehnologie” și consider că această combinație de media și sociologie reprezintă un instrument puternic nu doar pentru a analiza modificările din comportamentul uman, ci și pentru că oferă și o platformă pentru schimbări reale.

Modul în care Greta Thunberg și Kim Kardashian au fost percepute, în ciuda mesajelor lor foarte diferite, este un fenomen interesant, care a fost creat doar prin utilizarea de social media. Ca membru activ al societății mele, cred în sustenabilitate, colaborare și valori comune, fiind mândră de contribuțiile mele școlare în acest domeniu. Cel mai recent am făcut voluntariat la Asociația Autism Transilvania. Cazurile cu care m-am ocupat au fost exemple tragice care arată cum viața poate fi uneori îngrozitor de nedreaptă pentru unii dintre noi. Această experiență m-a făcut să prețuiesc ce am și, în același timp, am înțeles cât de important și de semnificativ este să îi ajut pe ceilalți fără să aștept ceva în schimb.

În același an, am participat la Loudoun County International Youth Leadership Summit din SUA, unde principalul subiect de discuție a fost cum să aducem pacea în interiorul națiunilor și între națiuni. De asemenea, am făcut practică la “Know”, o firmă de team building care mi-a sporit conștientizarea cu privire la ceea ce motivează angajații să îndeplinească anumite sarcini, cum se consolidează încrederea și înțelegerea dintre membrii unei echipe, dar și care sunt factorii interni și externi care îi determină pe oameni să lucreze. Aștept cu nerăbdare să mă implic în continuare în dezbateri despre putere, fenomene sociale cheie, discriminare de gen, noile media și alte schimbări cu care se confruntă societatea. Simt că învățarea mea va fi dezvoltată într-o măsură mai mare de mediul academic vibrant și inovator pe care îl oferă Marea Britanie.

Ariana Bâlc
(Fashion Design Technology – Womenswear)

Yves Saint Laurent spunea: „Nu trebuie să confundăm niciodată eleganța cu snobismul”. Mesajul a rămas cu mine de-a lungul copilăriei. Cred că eleganța că este arta de exprimare prin intermediul unor piese vestimentare. Mi s-a întâmplat adesea să caut la nesfârșit prin magazine, doar ca să nu cumpăr nimic până la urmă. Acest fapt m-a făcut să mă gândesc la haine pe care aș putea să le fac eu. Aspirația mea este destul de simplă: „Vreau să am libertate creativă în crearea articolelor de îmbrăcăminte”. Nu cred că zona de fashion e una a snobismului și cred că hainele sunt menite să spună povești, iar eu le transmit prin propria mea poveste personală, prin propriile mele emoții.

Prima prezentare de modă la care am participat a fost organizată de mama. Chiar și acum îmi amintesc senzația pe care am simțit-o în stomac atunci când m-am uitat în sus și am văzut-o pe mama mea pe scenă, lângă designer. Modelele și decorul atent ales al încăperii au creat un mediu în care totul era atât de perfect asortat. Podiumul era înconjurat de ornamente imense, formate din trandafiri albi simpli. Adăugarea unui contrast de frunze maro făcea hainele să iasă în evidență și să se integreze în sezonul toamnei. Primul meu design mi-a declanșat pasiunea și mi-a alimentat ambiția. Era o rochie. O rochie din hârtie și lipită cu lipici sau scotch pe păpuși. Totul a început să devină mai real atunci când am început să fiu creativă cu fiecare material pe care îl puteam găsi. Evoluam constant. Când părinții mei s-au apucat de construcția casei, arhitectul a venit cu un catalog cu mostre de covoare și perdele, am furat catalogul, am decupat de acolo materialele și am creat alte rochii. Dorind să-mi îmbunătățesc abilitățile de a desena, mama mi-a cumpărat cartea „Top Model”. Mai mult decât atât, când prietenii de familie veneau în vizită pe la noi, nu numai că le croiam haine, dar de asemenea le dădeam și sfaturi privind materialele sau culorile care s-ar potrivi mai bine cu propunerile lor. Creativitatea mea a mers mai departe în clasa a șasea, când am făcut toate costumele istorice pentru o piesă de teatru jucată de elevii din școala mea și, de asemenea, i-am ajutat pe colegii mei cu îmbrăcatul și cu accesoriile necesare.  

Prima mea acțiune de implicare ca student într-un mediu internațional a fost o încercare de schimbare a designului uniformei noastre. Am parcurs un drum lung, dar din cauza unor probleme financiare nu am reușit să terminăm proiectul. În acest nou mediu școlar, am avut și ocazia să fac practică în domeniul fashion. Am făcut internship la o casă de modă locală numită Concepto. Aici, schițele mele mai vechi au pus bazele primului meu articol de îmbrăcăminte pentru care am fost plătită și care a fost numit după mine, „rochia Ary”. Această rochie a fost făcută pentru cumpărătoarele mai tinere. Mi-a făcut o mare plăcere să văd oameni cumpărând designurile mele și m-a motivat să lucrez la mai multe, care, la rândul lor, au fost transformate mai apoi în realitate la casa de modă respectivă. Unele dintre design-urile mele sunt încă prezente pe site-ul lor. Această experiență a acționat ca un catalizator pentru transformarea pasiunii mele într-o carieră, datorită abilităților cruciale pe care le-am dezvoltat. Am mai învățat și ce implică managementul și o comunicare adecvată între departamente. 

Chiar dacă experiența aceasta a jucat un rol esențial în dezvoltarea mea personală și profesională, activitățile mele extrașcolare au fost de asemenea importante pentru mine. Conduc un proiect numit „O cană de fericire”, dezvoltat în cadrul unui ONG numit Interact. Proiectul a presupus strângerea de bani pentru un orfelinat. Suma de 1.000 de euro a fost colectată din vânzarea de căni de vin fiert în perioada Crăciunului.

Am ales să studiez acest curs în Marea Britanie, deoarece „etic” și „durabil” au devenit două dintre cele mai cunoscute cuvinte cheie din industria modei. Asta pentru că pielea, blana, lâna, cașmirul și alte materiale derivate din animale poluează planeta, pun în pericol sănătatea lucrătorilor și cauzează suferință animalelor. Toate aceste aspecte ar putea fi evitate dacă designerii ar crea „haine verzi”/ “haine eco” (“green clothes”, în orig.). Moda este o industrie în continuă schimbare și, fără un fond analitic puternic și o cunoaștere a piețelor, ofertei și cererii, visul meu nu se va îndeplini niciodată.

*

Bianka Nagy
(Psychology)

Psihologia mi-a stârnit interesul cu nu prea mult timp în urmă, în Year 11, când am început să citesc articole despre tulburările mentale – ce le provoacă, felul în care sunt tratate și care sunt simptomele. M-a fascinat cât de vastă este psihologia și cât de diferite sunt unele aspecte despre acest subiect de ceea ce credeam că sunt. Am aprofundat înțelegerea acestor concepte prin citirea de articole de specialitate și vizionarea de materiale video și, ulterior, prin studierea efectivă a acesteia în școală începând cu Year 12. Toate acestea m-au convins de pasiunea mea pentru psihologie.

Am acumulat o anumită experiență cu diferite tipuri de activități / voluntariat. Am lucrat două săptămâni la magazinul surorii mele din Polus Center, Cluj-Napoca, numit The Perfect Kitchen, unde eram casieră, dar trebuia, de asemenea, să le ofer clienților informații importante despre produse și să îi sfătuiesc în procesul de achiziție, activitate care mi-am dezvoltat abilitățile de comunicare. De asemenea, aș adăuga abilitățile mele de observație, dobândite în timpul implicării mele în echipa de wellbeing, la școala mea. Rolul meu a fost să observ trei copii, în timp ce au discutat cu coordonatoarea mea, Miss Jeannette, cu privire la comportamentul lor dificil și, de asemenea, să monitorizez comportamentului unui elev în timpul unei lecții. Am avut ocazia să-mi dezvolt abilitățile de cercetare și latura analitică, prin înscrierea la Centrul de psihologie Mental Training din Cluj-Napoca. Acolo am scris un articol despre tulburarea de anxietate socială, am explorat cum se fac statistici și am practicat, de asemenea, diferite metode de relaxare, de exemplu, metoda de relaxare musculară progresivă Jacobson.

Mai mult, mi-am dezvoltat abilități de lucru în echipă, mai ales când am făcut parte dintr-un program special menit să proiectez sala de clasă ideală pentru școala mea. Faptul că am făcut parte din acest program mi-a oferit ocazia să fac chestionare pentru colegii mei, să adun și să analizez răspunsurile și, pe baza rezultatelor, să elaborez un design nou, ideal pentru sala de clasă. Am efectuat această evaluare la o firmă renumită de amenajări interioare din Cluj-Napoca, Morphoza. Mi-am expus ideile de design echipei lor și ei le-au validat. Mai am multe alte scopuri, pe lângă ceea ce am acumulat deja din practica făcută, cum ar fi dezvoltarea abilităților de lider, deoarece acesta este unul dintre numeroșii factori necesari în psihologie. Vreau să aprofundez în continuare abilitățile pe care le-am dezvoltat și să învăț să le aplic în viața de zi cu zi, în diverse medii și situații. De la acest curs, sper că voi câștiga abilitățile și caracteristicile necesare, care m-ar ajuta să prosper și să găsesc cea mai potrivită carieră. Sunt motivată să-mi extind cunoștințele pe acest subiect amplu și să descopăr mai multe informații despre ceea ce este, despre cum afectează oamenii și despre modul în care este folosit în această lume. 

Îmi place să lucrez cu alți oameni, precum și să lucrez de una singură, pentru că mă descurc bine în ambele situații. Când lucrez într-un grup, îmi place să fac documentări, să analizez și apoi să explic echipei mele, pentru a ajunge la o concluzie. Atunci când lucrez de una singură, mă bucur să am controlul asupra brainstorming-ului și asupra informațiilor de care mă ocup. Îmi plac, de asemenea, rezolvarea problemelor și învățarea de lucruri noi rezultate din rezolvarea lor, deoarece implică descompunerea diverselor concepte în altele mai mici și analizarea acestora, ceea ce mă poate ajuta cu abilitățile mele de reducționism. Consider că, prin experiența mea din timpul liceului și din timpul practicii, am pus bazele necesare de cunoștințe și abilități relevante, care să mă ajute să mă dezvolt mai departe în acest program. 

*

Dorotheea Văcar
(Physics) 

Am crescut iubind matematica, dar totul ar fi putut fi altfel dacă la un moment dat învățătoarea mea din clasele primare nu s-ar fi schimbat. În primii doi ani, notele mele nu au reflectat adevăratul meu potențial. Chiar dacă studiam din greu, un alt coleg ar fi putut să obțină aceeași notă cu mai puțin efort. Această situație m-a motivat să învăț în continuare. În al treilea an, totul a fost mai bine cu ajutorul noii mele învățătoare, care a început să evalueze în mod corect munca tuturor. Acest lucru m-a ajutat să cred în abilitățile mele și mai mult și să particip la „Micul matematician” în clasa a patra. Îmi amintesc că mă simțeam mai emoționată ca niciodată și inima îmi bătea foarte tare. Când am primit hârtia cu întrebările, la început nu m-am putut concentra. Apoi, am reușit să mă calmez și să mă concentrez pe probleme. Am terminat în ultima secundă. Cred că nu premiul, ci experiența în sine m-a făcut să conștientizez că aceste activități dezvoltă abilități precum managementul timpului, controlul stresului și îmbunătățirea concentrării.

Timp de doi ani la rând, am câștigat locul I la etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Matematică și la multe alte competiții regionale. Așa am ajuns să fac parte din clasa de „Excelență în matematică” din oraș, unde a trebuit să mă adaptez la un stil diferit de predare. În această perioadă am început să studiez și fizica. Fiind singura responsabilă pentru progresele mele, am reușit să ajung și la etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Fizică.

Viața mea a luat o turnură bruscă atunci când m-am mutat cu părinții în Irlanda. Primele luni au fost destul de dificile. Totuși, pasiunea mea pentru Matematică mi-a adus premiul „Elevul anului” și m-a calificat pentru concursul irlandez, „MATHletes”, câștigând locul șase în țară. Acest lucru mi-a permis să devin parte a echipei care se pregătea pentru olimpiadele naționale, unde a trebuit să lucrez la același nivel cu elevii de liceu.

Vara, am aflat că mă voi întoarce în România. În puținul timp rămas la dispoziție, a trebuit să studiez singură ce făcuseră deja colegii mei în clasa a șaptea. La început m-am simțit copleșită, dar în două luni am reușit cu succes să ajung la nivelul de pregătire al colegilor mei. În ciuda faptului că lipsisem un an, la întoarcere am câștigat locul al doilea la etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Matematică. Chiar dacă nota de la Evaluarea Națională mi-ar fi permis să studiez la cel mai bun liceu, tatăl meu a decis să-mi continui educația în sistemul britanic. Astfel, am aplicat și am primit o bursă la Transylvania College.

În cel mai scurt timp am simțit cu adevărat un sentiment de apartenență. Spre surprinderea mea, au început să îmi placă din ce în ce mai mult fizica și chimia. Am participat chiar la un concurs de eseuri pe teme legate de fizică, numit “Cassini Scientist for a day”, unde am câștigat locul doi pe țară. Pe de altă parte, matematica îmi era predată într-un mod oarecum diferit, incluzând probleme mai practice. Prin urmare, am muncit din plin în timpul verii, pentru a putea să-mi dau examenul mai devreme și să pot studia “Further Mathematics”. De asemenea, am participat la UKMT Intermediate & Senior Challenges, Pink și Grey Kangaroo, destul diferite de olimpiadele cu care eram eu obișnuită, deoarece necesitau mult mai multă creativitate și gândire “outside the box”.

Toate aceste competiții mi-au insuflat o mare varietate de abilități, ajutându-mă să echilibrez activitățile curriculare și extracurriculare. Fiind un membru activ al comunității mele școlare, mi s-au atribuit diverse funcții de conducere destinate elevilor. Toate acestea m-au învățat responsabilitatea, gândirea critică, spiritul de colaborare și importanța unei bune organizări în atingerea obiectivelor propuse. Concursurile la care am participat și provocările pe care le-am depășit până acum, indiferent de țară sau de școală, au fost cele care m-au format personal și academic. De aceea consider că un mediu universitar exigent, cu obstacole care mă așteaptă la fiecare colț, îmi va permite să-mi extind continuu cunoștințele, să mă perfecționez și ar putea contribui ulterior la succesul meu profesional.

*

Elin Dofeldt
(Criminology)

Inițial am devenit interesată de Criminologie când am început să mă uit la seriale polițiste, cum ar fi Bones și Criminal Minds. Asta se întâmpla la o vârstă fragedă, împreună cu mama. A fost ceva care mi-a atras cu adevărat atenția și am vrut să văd dacă acest interes poate duce undeva mai departe, dacă se poate transforma într-o carieră în poliție, din moment ce eu, ca persoană, mă pricep la rezolvarea problemelor, sunt adaptabilă la diferite situații și lucrez bine cu alți oameni. 

În timpul anilor mei de școală, am început să lucrez de la vârsta de 15 ani, când am predat cursuri de înot pentru copii mai mici, fapt care m-a făcut mai răbdătoare. De asemenea, am lucrat la un restaurant, atât în bucătărie, cât și pe post de chelneriță, timp de aproximativ jumătate de an, perioadă în care am obținut abilități precum lucrul sub presiune, managementul timpului și munca în echipă, abilități despre care cred că sunt foarte importante.

Când am început să mă gândesc la o carieră în poliție, eram interesată să fiu antropolog criminalist, deoarece personajul meu preferat din seriale lucra în acel domeniu. Totuși, m-am răzgândit când am vorbit cu oamenii din jurul meu și când m-am documentat mai bine. Atunci m-am decis că nu este pentru mine, deoarece acel domeniu includea subiecte bazate pe știință, iar eu voiam să lucrez cu oameni și nu într-un laborator.

Ceea ce m-a fascinat în ceea ce privește serialul Criminal Minds a fost modul în care au folosit psihologia atunci când au făcut profiluri pentru a-i reține pe criminali. Mi-a plăcut acea modalitate de investigare pentru a identifica suspecții și modul în care au făcut legătura cu alte cazurile anterioare, care ar fi putut fi comise de același prădător. Datorită acestui serial, am devenit interesată mai mult de psihologie și acesta a fost un motiv pentru care am ales-o pentru A-level, pentru a afla mai multe. De asemenea, mi-am dezvoltat interesul pentru acest domeniu după vizionarea de documentare și investigații criminale pe Youtube, deoarece există o mare varietate de videoclipuri legate de tot felul de infracțiuni și investigații. 

Sunt din Suedia, dar m-am mutat în România datorită slujbei părinților mei, în urmă cu aproximativ cinci ani, ceea ce mi-a oferit posibilitatea de a studia materii care m-ar putea ajuta în continuare cu ceea ce vreau să fac. Am ales materii din zona de uman, care m-au interesat pentru că explorează societatea, schimbările sociale, organizațiile, culturile și cunoștințele despre comportamentele umane. Un alt avantaj pe care l-am obținut în urma studierii la o școală internațională este că variantele de a face practică au fost mult mai ample decât cele pe care le aveam în Suedia, fapt care mi-a oferit mai multe opțiuni pentru a alege din domenii care aveau legătură cu legea.

În primul an la această școală mi-am început practica la o bază militară, unde am ajuns să văd un pic din ce înseamnă să lucrezi în acest domeniu. Am vrut să fac practica acolo din două motive. În primul rând, deoarece în Suedia îmi venise la un moment dat ideea de a intra în armată. Îl al doilea rând, pentru că era domeniul cel mai apropiat de cel al poliției pe care putusem să-l găsesc. 

În ultimii doi ani de școală, când am avut șansa de a lucra mai direct cu oamenii și cu activitățile de rezolvare a problemelor, am lucrat cu echipa de Wellbeing a școlii mele. Așa am ajuns să iau parte la întâlniri 1:1 dintre profesori, studenți și părinți și să le aud dificultățile, să văd diferitele perspective pe care le aveau, să încerc să găsesc soluții. Asta a fost prima dată când am ajuns să văd totul “la prima mână” și atunci am știut că îmi doresc un loc de muncă care presupune să lucrez direct cu oamenii. 

Vreau să studiez criminologia, deoarece este un domeniu care se potrivește intereselor, motivației și abilităților mele. Aș dori să explorez partea întunecată a criminalității, factorii psihologici și sociali care o determină, dar și erorile în aplicarea legii, pentru a obține o mai bună înțelegere a domeniului. În viitor, sper să devin un detectiv criminalist care să contribuie la societatea în care trăim.

*

Mihai Pătruș
(Business & Management)

Pasiunea mea pentru business și management a debutat la începutul liceului. Creativitatea este ceea ce m-a determinat mai întâi să studiez aceste domenii. Noile idei de afaceri mă fascinează. Ideea de a conduce o afacere și riscurile pe care le implică m-au încântat în ultimii 3 ani, de când am început liceul. Primul lucru care m-a determinat de fapt să studiez business este că părinții mei au propria lor afacere: producerea de produse lactate. Faptul că i-am văzut mereu încercând să rezolve probleme, să vină cu noi soluții și idei a fost ceva care m-a făcut curios.

Încă de la începutul liceului, lucrez în fiecare vacanță în cadrul afacerii familiei mele, ajutându-i pe părinții mei să calculeze costurile lunare, să întocmească tot felul de documente, cum ar fi facturi pentru produsele care au fost produse și livrate către supermarketuri și consumatori. Mi-a plăcut mult să pot face asta timp de aproape patru ani, dar mi-am dorit întotdeauna să am propria mea afacere și să mă lupt pentru a avea succes. În timp ce lucram la diverse acte și calculam costurile firmei, mă gândeam mereu cum pot să scad o parte din costuri pentru a economisi niște bani care ar putea fi investiți în alte lucruri, cum ar fi tehnologia nouă. Sunt mândru să spun că, după o vară, am reușit să strâng bani din costuri și apoi să îi investesc într-un utilaj mai eficient, care acum are nevoie doar de doi lucrători pentru a putea fi utilizat. După asta, altă idee pe care am avut-o a fost să aducem mai multe utilaje în fabrică și să avem mai puțini angajați. Investiția a fost ridicată, dar, datorită acesteia, am putut reduce costurile cu 10%. Acum, afacerea produce produse mai bune, mai multe, iar mulți consumatori sunt acum mai fericiți.

Vara trecută am fost într-o tabără de business. Am vizitat opt ​​companii diferite, unde am putut analiza activitatea și operațiunile lor. Una dintre acele companii a fost „Sykes”, o multinațională din SUA. Acolo am putut analiza comunicarea dintre lucrători și consumatorii care au nevoie de ajutor. A fost o experiență grozavă și am învățat multe din sistemul de comunicare pe care îl au. O altă firmă pe care am vizitat-o ​​și analizat-o a fost „Penny”, un mare supermarket din România. Acolo am putut vedea procesul de operare, cum ar fi modul în care producătorii vând produsele într-un supermarket și după ce criterii sunt produsele plasate. Acest fapt m-a ajutat să văd câteva strategii de marketing pe care le au, cu privire la promoții și prețuri. Un alt lucru pe care l-am făcut a fost să lucrez drept consultant de afaceri pentru o companie. A trebuit să vizitez alte firme, să analizez problemele cu care se confruntau și pe care nu reușiseră să le rezolve. După analiza problemelor, am reușit să vin cu soluția de care avea nevoie compania.

Am fost mereu interesat de domeniul afacerilor. La ore de business îmi doresc mereu să învăț lucruri noi, întrucât întotdeauna va exista ceva nou în afaceri. Pot spune că partea mea preferată și cea mai interesantă din acest domeniu despre care am învățat este marketingul. Acest subiect mă atrage pentru că este ceva cu care părinții mei au avut de-a face foarte mult în timpul activității lor. 

În cele din urmă, cred că business-ul va deveni din ce în ce mai important în viitor și o mulțime de oameni vor trebui să studieze asta ca să învețe cum să își conducă afacerile, cum să le țină în viață și cum să facă și profit în final. Această materie este foarte importantă pentru mine; îmi place foarte mult să o studiez și să-mi exersez abilitățile pentru a rezolva problemele care apar.

***

Puteți citi aici varianta în ENGLEZĂ a textelor. / PLEASE READ IN ENGLISH HERE!

Lavinia Balulescu
Lavinia Balulescu
lavinia.balulescu@transylvania-college.ro

Journalist, Communications Specialist

No Comments

Post A Comment