fbpx
 

09 Jun Elena Pegoraro: “Dedicați-vă propriei stări de wellbeing. Faceți asta cu bucurie și curiozitate”

PLEASE, READ IN ENGLISH HERE!

În fiecare zi, de luni până vineri, timp de 30 de minute, reprezentanții Transylvania College transmit Live pe Facebook o sesiune de sport pregătită special pentru copii și adolescenți, indiferent că sunt elevi în școală sau nu. Live-urile se vor încheia pe 12 iunie 2020, dar ne dorim să îi convingem pe părinți și pe copii că e în beneficiul lor ca mișcarea să continue și în timpul verii.

Elena Pegoraro, profesor de psihologie și Wellbeing Advisor la Transylvania College, face parte din acest proiect și susține săptămânal o sesiune de yoga live pe Facebook. Într-un interviu pentru Blogul Transylvania College, Elena a explicat cu ce ne ajută sportul, ce schimbări a adus mișcarea în viața ei și ce legătură există între wellbeing și sport.

În ultimii ani, în Transylvania College s-a dat startul unui proces de schimbare a culturii organizaționale. Printre altele, procesul a însemnat și introducerea conceptului de wellbeing.

***

Blogul Transylvania College: De cât timp lucrezi la Transylvania College și ce a fost înainte de asta?

Elena Pegoraro: Sunt profesor de psihologie și Wellbeing Advisor pentru elevii din Secondary la Transylvania College. M-am mutat în România anul trecut în luna august. Sunt din Italia, dar am studiat, am lucrat și am făcut voluntariat în Australia, Noua Zeelandă, Indonezia și Marea Britanie. Fac sport încă din copilărie. Cea mai mare pasiune a mea la categoria asta, de dinainte de yoga, a fost Ultimate Frisbee, un sport de echipă care implică multă alergare și distracție. Am jucat la nivel de competiții atât în Italia, cât și în Australia. Yoga am început să practic într-o perioadă când aveam nevoie să mă reconectez cu mine și de asemenea să-mi vindec urmările unor accidentări, apoi am devenit foarte pasionată de asta și am decis să devin instructor de yoga.

Și tu te numeri printre cei care fac parte din proiectul Transylvania College de transmitere live a 30 de minute de sport pe zi pentru copii. E prima dată când produci asemenea conținut live? Cum e pentru tine și cât de diferit e față de o întâlnire față în față?

E pentru prima dată când am făcut ore de sport live. Și, chiar dacă îmi lipsesc întâlnirile față în față, cred că aceste ore online au reprezentat o experiență grozavă! Îmi plac întâlnirile față în față pentru că îmi place acel sentiment de grup, râsetele, învățatul de la un om la altul și posibilitatea de a da instrucțiuni personalizate în timpul fiecărei ședințe. Pe de altă parte, cred că aceste întâlniri online sunt o cale foarte bună de a ajunge la alți oameni. De exemplu, a fost de ajutor pentru oamenii care de obicei sunt prea ocupați să ajungă undeva sau prea timizi să încerce o clasă de yoga. O văd ca pe o oportunitate să fac yoga mai accesibilă și să ofer și oamenilor noi opțiuni. De asemenea, îmi place faptul că oamenii își pot crea acasă propriul spațiu și poate pot să facă orele de yoga împreună cu alți membri ai familiei lor.

Cui se adresează sesiunile Live de sport pe care le susții tu pe pagina de Facebook a școlii? Ai niște recomandări pentru perioada de vară pe această nișă?

În primul rând, recomand mișcarea în general. Corpurile noastre au fost create să se miște și ar trebui să încercăm să profităm de orice oportunitate pentru a face asta și pentru a ne menține sănătatea. Acum, că vremea e frumoasă și zilele sunt mai lungi, am putea să mergem la plimbare, pe jos sau cu bicicleta, în fiecare zi. Evident că recomand orice fel de activitate în natură, pentru aer curat, după toate aceste luni de izolare. Și pentru vitamina D, care ajută sistemul imunitar. Pentru practicarea de yoga recomand ca oamenii să își ia timp zilnic, într-o cameră liniștită, fără alte lucruri care să-i distragă, poate chiar de dimineață, pentru a începe ziua cu energie și într-o dispoziție bună. Yoga este o practică de conștientizare a corpului și este important să se stabilească un spațiu dedicat pentru a beneficia pe deplin de acesta.

Sfaturi pentru părinții care nu reușesc să-și convingă copiii să facă sport? Sau pentru părinții care nu pot să se convingă pe ei înșiși să facă sport?

Cel mai important sfat este să înceapă să privească mișcarea și exercițiile ca pe un stil de viață, nu ca pe un lucru în plus căruia trebuie să-i faci loc în programul unei zile. După ce înțelegem beneficiile activității fizice, putem să alegem să ne investim timpul diferit. De exemplu, s-ar putea să decidem să închidem televizorul și să facem o plimbare sau am putea petrece mai puțin timp pe rețelele de socializare și să folosim acel timp pentru a face o oră de fitness. Sau am putea petrece timp cu familia, mergând într-o mică excursie sau la înot, în loc să mergem la mall. Prioritizându-ne sănătatea și dedicându-ne în acest fel, vom găsi mereu căi să ne bucăm de exerciții fizice și îi vom inspira și pe oamenii din jurul nostru să facă la fel. Fiți deschiși, fiți creativi, iertați-vă dacă uneori alegeți opțiunea cea mai leneșă și întoarceți-vă apoi la a face ce e mai bine pentru corpul și pentru mintea voastră.

Care este legătura între sport și wellbeing, între sport și viața emoțională, între sport și a fi bine cu tine?

Noi suntem corpul nostru. Uneori, dacă nu chiar foarte des, uităm acest lucru și rămânem blocați în mintea noastră. Exercițiile fizice ne păstrează corpul sănătos (adică pe noi), așa că aceste exerciții reprezintă unul dintre elementele-cheie ale wellbeing-ului. Mișcându-ne corpul, ne menționem un sistem cardio-vascular sănătos, eliberăm hormoni care ne îmbunătățesc starea și ne lucrăm musculatura, lucru care duce la reducerea grăsimii (legată de inflamații și de retenția de apă). În acest fel, ne îmbunătățim relația cu noi înșine. Mai mult, exercițiile fizice pot fi o importantă activitate socială, deci ne îmbunătățesc wellbeing-ul prin îmbunătățirea calității și cantității relațiilor noastre cu cei din jur. 

Un moment din viața ta în care sau după care ai fost mai bine cu tine datorită sportului?

Mă simt mai bine cu mine de fiecare dată când fac o ședință de yoga. Legătura profundă cu respirația și corpul meu mă face să uit de orice altceva se întâmplă în viața mea. Sunt singur cu mine însămi și îmi ascult profund corpul. Acest lucru îmi aduce o stare de concentrare pe care o aduc apoi în viața mea de zi cu zi. Uneori, simt eliberarea emoțională în timpul unei sesiuni de yoga: s-ar putea chiar să am parte de o repriză de plâns și să mă simt înviorată după aceea. Alteori, mă simt capabilă să reușesc o poziție de yoga care cu doar o săptămână înainte mi se părea imposibil și asta îmi dă hotărârea și capacitatea de a vedea lucrurile din perspective noi.

Mai e ceva ce ai dori să adaugi legat de sport și de conexiunile lui cu wellbeing-ul?

Dedicați-vă propriei stări de wellbeing și faceți asta cu bucurie și curiozitate! Păstrați-vă mintea deschisă și bucurați-vă de tot procesul (adică de activitate în sine) mai mult decât de rezultat.

PLEASE, READ IN ENGLISH HERE!

Lavinia Balulescu
Lavinia Balulescu
lavinia.balulescu@transylvania-college.ro

Journalist, Communications Specialist

No Comments

Post A Comment