fbpx
 

24 Mar Ghid de bune practici în predarea online

Peter Astbury, IT Director la Transylvania College (Cluj-Napoca), a explicat ce măsuri s-au luat în cadrul școlii pentru a se trece la predarea online. Sperăm ca acest testimonial să fie de ajutor și altor școli care au nevoie de sprijin. 

“Când a fost anunțată închiderea școlilor, am știut că la Transylvania College suntem într-un punct în care putem face față acestei provocări. Desigur, a trebuit să ne conformăm cu ordinul închiderii școlilor, dar de asemenea am vrut să continuăm predarea și sprijinirea elevilor și părinților.

Din anul 2015, la Transylvania College am făcut îmbunătățiri majore legate de felul în care lucrăm digital. Folosim Google G Suite pentru educație și majoritatea elevilor folosesc iPads, așa că eram pregătiți să facem tranziția la predatul online.

Am decis să folosim o combinație de modalități de predat online live, în care lecțiile să fie ținute în direct pe internet, folosind sistemul de video-conferințe Google Meet, dar și trimiterea de materiale pregătite în avans de profesori și accesate mai târziu de elevi, la o oră care le convine lor. Am observat că prima variantă, cea de ore predate live online, s-a potrivit mai bine pentru elevii din clasele mai mari, care sunt mai independenți și pot lucra fără să aibă nevoie de prea mult ajutor din partea părinților. Pentru elevii mai mici, care au nevoie de mai mult ajutor în accesarea materialelor puse la dispoziție de profesori, a doua variantă a mers mai bine (trimiterea de materiale online și accesarea lor la o oră la care pot copiii și părinții), mai ales că era nevoie și de un părinte care să-i ajute. În acest caz, părinții cu mai mulți copii i-ar fi putut ajuta pe aceștia la ore diferite, fără să fie nevoiți să-i ajute pe toți în același timp.

Folosim diferite programe și aplicații, toate fiind disponibile gratis. Cum am mai spus, pentru predarea online live folosim Google Meet, dar sunt și alte opțiuni pe care alte școli le utilizează. Unele școli folosesc Zoom.us, Microsoft Teams sau Skype. Noi am ales Google Meet, pentru că oricum deja foloseam Google G Suite. Tot staff-ul nostru și cei mai mulți dintre elevi au conturi Google, iar de mare ajutor este și integrarea conturilor cu Google Calendar. 

Așa cum aveam nevoie de un loc unde să vorbim live cu elevii, am simțit că avem nevoie și de o platformă care să ne ajute să ne organizăm resursele, să adunăm ce lucrează elevii și să dăm feedback. Google Classroom a fost perfect pentru acest scop. Mulți dintre profesorii noștri deja foloseau Google Classroom în fiecare zi, dar e foarte simplu să-l folosești și dacă nu ai mai lucrat până acum cu el. Din septembrie, Google Classroom a devenit disponibil pentru toată lumea, chiar dacă ești într-o școală care nu folosește G Suite. Sunt însă și școli care folosesc alte platforme similare, cum ar fi Moodle, Blackboard sau Microsoft 365. 

O provocare pe care am avut-o la început a fost să încercăm să-i sprijinim pe părinții care au copii mici, de vârste care să nu le permită independența de a se loga singuri pe un site, de a accesa materiale trimise de profesori sau de a intra într-un video call. Cei mai mulți dintre părinți au un program foarte încărcat și au resimțit o dificultate când acesta s-a încărcat și mai mult, la rămânerea copiilor acasă. La început, am lăsat la latitudinea profesorilor să decidă cum ar fi mai bine să trimită lecții și teme și cum să-i sprijine pe părinții elevilor din clasa lor. Asta a condus la rezultate diferite în clase diferite, pentru că unii profesori au trimis prea multe informații părinților, alții – prea puține, iar alții au trimis informații și instrucțiuni prea vagi. Totuși, cu ocazia asta au apărut și niște exemple de bune practici, dar aceste inconsistențe de la început au cauzat stres și anxietate unora dintre părinți. Însă ne-am adaptat foarte repede, și mulțumită feedback-ului primit, și am trasat profesorilor o serie de principii cu care să lucreze. Am folosit în acest sens un alt tool Google: Google Sites. Am rugat fiecare profesor să construiască pe Google Sites un site care să includă instrucțiuni video pentru părinți, alături de materialele de care au nevoie elevii și instrucțiuni simple, clare și precise. Feedback-ul primit tot de la părinți ne-a arătat că această variantă a funcționat și funcționează mult mai bine. 

Știu că tot ce s-a întâmplat până acum nu a fost o experiență prea ușoară pentru profesorii noștri, mai ales că mulți au, la rândul lor, copii mici acasă, copii care au nevoie, de asemenea, de timpul și de energia părinților lor. În mod evident, nu suntem nici noi obișnuiți cu acest fel de predare. Așa cum se întâmplă cu fiecare lucru nou, care te scoate din zona de confort, nu e simplu. Dar sunt mândru de cât de bine s-au adaptat profesorii noștri și de efortul pe care l-au depus când au început să folosească programe și aplicații noi, dar și de munca pe care o fac în continuare să pregătească materiale și resurse pentru lecții, fără să aibă la dispoziție prea mult timp!

În fiecare zi le trimit profesorilor update-uri, ponturi și sfaturi legate de predarea online, inclusiv despre noi aplicații și programe pe care le pot încerca în lucrul cu clasa lor. Comunitatea tehnologică din domeniul educațional a avut reacții extraordinare în această perioadă. Multe companii oferă acces gratuit la produsele și la materialele lor școlilor care s-au închis. De exemplu, am primit acces gratuit la versiunea cu plată Explain Everything, care este o aplicație folosită de unii profesori ai noștri: o tablă virtuală interactivă. În mod normal e gratuită pentru versiunea de bază, dar versiunea cu plată are câteva caracteristici extrem de utile pentru colaborarea online. Acum reprezentanții Explain Everything au dat acces gratuit școlilor la această a doua versiune pentru o lună. Și alte aplicații pe care le folosim în mod normal au introdus aceste gratuități, inclusiv NearPod, Purple Mash și altele. De fapt, atât de multe companii s-au oferit să ajute, că a fost nevoie de un nou site care să țină socoteala tuturor acestor schimbări. Iar lista crește în fiecare oră!

Este o perioadă neobișnuită pentru toată lumea, cu nenumărate dificultăți și provocări, dar felul în care a răspuns comunitatea m-a impresionat profund. Profesorii se organizează online, prin rețele de socializare, ca să se ajute unii pe alții, să facă schimb de idei și de resurse. De asemenea, comunitatea tehnologică educațională internațională s-a coalizat pentru a sprijini școlile. Mai mult de atât, și părinții au sprijinit extrem de mult această trecere la orele online. Ei se află acum acasă cu copiii lor. Se găsesc în poziția de a trebui să devină un fel de profesori, la rândul lor, în același timp fiind nevoiți să-și continue viețile și munca de zi cu zi. Cu toate astea, găsesc soluții creative, care îi ajută să facă față situației. Iar familiile se ajută unele pe altele. Sunt extrem de recunoscător că fac parte din această comunitate.”

Despre Transylvania College

Transylvania College este o școală internațională non-profit din Cluj-Napoca, care oferă un parcurs educațional complet, de la creșă, până la liceu. Este singura școală internațională din Cluj-Napoca și din regiune acreditată de Ministerul Educației căreia i s-a oferit statutul oficial de Școală Britanică Internațională (BSO – British School Overseas), de către Departamentul pentru Educație din Marea Britanie, în urma unei serii de inspecții riguroase și complexe.

Transylvania College este membru acreditat al Consiliului Școlilor Britanice Internaționale (COBIS), membru Global Connections și membru al asociației mondiale a școlilor de elită Round Square. Ruxandra Mercea, director al Transylvania College, face parte din G30, un grup de experți în educație care include directori aleși de la 30 dintre cele mai inovative școli din întreaga lume. Din 2015 Transylvania College se află sub Înaltul Patronaj al Majestății Sale Margareta, Custodele Coroanei Române.

Lavinia Balulescu
Lavinia Balulescu
lavinia.balulescu@transylvania-college.ro

Journalist, Communications Specialist

No Comments

Post A Comment