fbpx
 
Mission TC

17 Oct Dacă nu noi, atunci cine? Dacă nu acum, atunci când?

Ce veți descoperi în acest articol?

Ce este caracterul

Cum îl dezvoltăm în școală

Cum îl dezvoltă părinții acasă

Resurse pentru aprofundare

Timp de citit al acestui articol: 7 min

Stimați membri ai comunității noastre,

Adeseori când vorbim folosim cuvinte specifice și credem că fiecare înțelege același lucru. Ne-am dat însă seama că durează un pic până când ceilalți înțeleg viziunea și misiunea școlii, transformându-le în funcție de propria lor experiență.

Din dorința de aliniere și coerentă am decis folosirea viziunii, a misiunii și a abilităților în limba engleză.

Our vision, to provide

A Global Journey for Mindful Leaders

enabling our community to

Have a Voice

Make a Difference

Discover Your Spark

by developing ten competencies

Resilience, Collaboration, Inquisitiveness, Compassion,

Courage, Integrity, Innovation,

Emotional agility, Critical thinking & Kindness

Dorim ca aceasta să fie moștenirea noastră, ce va rămâne vie prin oamenii pe care-i ajutăm să se dezvolte.

Pentru a înțelege mai bine aceste 10 abilități este necesar să înțelegem însușirile cu care ne naștem. Tocmai acesta este motivul pentru care am început seria de articole lunare, acela de a contribui la conturarea călătoriei spre descoperirea naturii umane și cum mediul potrivit poate conduce la formarea unor adulți autentici, capabili de a construi relații sănătoase cu cei din jur.

Fiecare dintre noi intrăm în această lume înzestrați cu anumite daruri: temperamentul nostru, trăsăturile de caracter și biologia proprie, datorită cărora suntem unici în felul nostru. Ne naștem în familiile noastre și acest lucru determină parțial cine devenim. Celelalte părți sunt influențate de anii de școală, de relațiile pe care le construim în viață și de experiențele trăite.

Întotdeauna mi s-a părut fascinantă natura caracterului. M-am întrebat mereu de unde provine unicitatea noastră, a fiecăruia, și cum poate școala să clădească deasupra însușirilor native ale fiecărei persoane.

Termenul „caracter” este înțeles diferit de oameni diferiți, așa cum spuneam la începutul acestui articol. La noi în școală utilizăm definiția caracterului dezvoltată de procesul transformațional „The Leader în Me” și de către Institutul VIA.

THE LEADER IN ME:

CARACTER: maturitate și integritate personală. Ceea ce suntem.

APTITUDINE: talente, abilități și competențe. Ceea ce putem face.

VIA:

Termenul „caracter” se referă la acele trăsături care sunt specifice unei persoane.

Caracterul privit prin prisma procesului The Leader in Me și cum este acesta modelat în acest proces

În 2013 am descoperit cartea ”Cele 7 deprinderi ale oamenilor eficace”, scrisă de Stephen Covey. Ne-am îmbarcat în această călătorie și de atunci am început să observăm mai multă inițiativă din partea elevilor noștri, mai multă concentrare și implicare la ore, proiecte cu beneficii comune, mai mult timp de a-i asculta pe ceilalți, mai multă atenție acordată celorlalți, elevi colaborând și prețuind diversitatea, cu o dorință pentru învățare de-a lungul vieții.

Primele 3 deprinderi ne dezvoltă caracterul, fiind reprezentate în rădăcinile noastre, deoarece procesul de transformare este o abordare „dinăuntru – în afară”.

Deprinderea nr. 1 (Fiți proactivi. Luați inițiativa), Deprinderea nr. 2 (Începeți cu gândul la final. Faceți un plan) și Deprinderea nr. 3 (Dați prioritate priorităților) cultivă etică de caracter în fiecare persoană. Celelalte 4 deprinderi vin să dezvolte ceea ce se vede în exteriorul unei persoane. Deprinderea 4 este atitudinea în viață (Gândește câștig-câștig. Toată  lumea poate castiga), deprinderea nr 5 este abilitatea de ascultare empatică (Caută mai întâi să înțelegi, apoi să te faci înțeles. Ascultă înainte să vorbești),   deprinderea nr. 6 este rezultatul practicării deprinderii 4 și 5 (Acționează în sinergie. Împreună e mai bine). Deprinderea 7 (Ascute fierăstrăul. A fi în echilibru este cel mai bine) le conturează pe toate pentru că este vorba despre regenerare zilnică de care avem nevoie pentru mintea, sufletul, inima și corpul nostru.

Principii opuse la:

Deprinderea 1: Iresponsabilitate, reactivitate, pasivitate

Deprinderea 2: Lipsa scopului, obtuzitatea

Deprinderea 3: Lipsa concentrării, auto-indulgența, dezechilibrul

Deprinderea 4: Lipsa de justețe, egoismul, insuficiența

Deprinderea 5: Judecata, lipsa de respect, lipsa de sensibilitate, lipsa de apreciere

Deprinderea 6: Autoservirea, izolarea, dezaprobarea, manipularea

Deprinderea 7: Inconsecvența, lipsa de implicare, dezechilibrul

Trecerea de la o atitudine de dependență la una de independență presupune rădăcini puternice. Caracterul nu este ceva vizibil. De aceea, vă invit să fiți atenți la cuvintele pe care le rostesc adulții și copii (foto: limbaj proactiv versus limbaj reactiv), urmăriți acțiunile lor, deoarece acestea le ilustrează alegerile, toate fiind de fapt oglindă minții, inimii și spiritului lor.

Caracterul analizat prin prisma Clasificării VIA

La începutul anilor 2000, oamenii de știință au inițiat demersuri pentru studierea și aprofundarea noțiunii de caracter. A fost demarat un proiect de 3 ani la care au participat 55 de cercetători distinși, al cărui scop a fost analizarea trăsăturilor de caracter în timp.

Așa s-a născut Clasificarea VIA a Calităților și Virtuților (VIA Classification of Character Strengths and Virtues, Peterson & Seligman, 2004), o clasificare a trăsăturilor pozitive de caracter ale oamenilor și care a deschis calea spre publicarea, în anii ce au urmat, a sute de articole recenzate, în multe culturi din lume. Una din constatările cheie despre caracter este că fiecare persoană are o constelație de trăsături (calități) care o fac să fie unică. Aceste calități nu pot fi reduse doar la una sau la câteva dintre ele; în plus, trăsăturile de caracter sunt specifice fiecărei persoane și se pot exprima în grade și combinații în funcție de contextul dat. Cu alte cuvinte: caracterul este multiplu.

Cunoașterea propriilor calități conferă sens lucrurilor. Atunci când îți știi calitățile și acționezi în concordanță cu ele, începi să ai mai multe emoții pozitive, simți o mai mare implicare și realizare, relaționezi mai bine cu restul. Aceste calități devin esențiale pentru bunăstarea generală.

Cu toții ne confruntăm cu diverse provocări în viață. A accepta să fim pe moment neconfortabili în ideea unui câștig pe termen lung, a fi loial celor care nu sunt prezenți (a nu bârfi), a arăta bunătate celor care au încercat ne rănească, a avea curajul de a încerca lucruri noi, a face lucrul corect chiar și atunci când nu ne vede nimeni, a ne bucura de succesul altuia, toate acestea sunt trăsături de caracter pe care cu toții le avem. Conform studiilor realizate de echipa VIA, toți avem 24 de trăsături pozitive de caracter.

Cele 7 deprinder

Schimbarea de paradigme

În ultimii ani, am schimbat multe paradigme (paradigma denotă felul în care percepem, înțelegem și interpretăm lumea, harta noastră mentală) și vă invit pe toți să vă acordați un pic de timp pentru a reflectă asupra propriilor voastre paradigme, astfel încât să puteți duce o viață mai conștientă.

Una dintre cele mai puternice paradigme a fost despre judecată și comportamentul de intimidare („bullying”).

Am trecut de la paradigma că bullying-ul este o problemă dificilă de rezolvat, părinții și profesorii fiind foarte sensibili la acest comportament, la paradigma că bullying-ul este un alt termen creat de instituțiile școlare pentru a putea soluționa niște probleme pe care copiii le au încă dinainte de apariția cuvântului.

Toate aceste situații există din vremurile când termenul de bullying avea o conotatie pozitiva (circa 1600). Da, pozitivă, însemnând prietenie.

Fiecare dintre noi atribuim  propriul înțeles cuvintelor. Așa că, în loc să ne pierdem timpul încercând să ne dăm seama cine e victima și să inducem sentimente de rușine, vinovăție și relații fără eforturi, respectiv să identificăm agresorul și să inducem sentimente de rușine, vinovăție  și învinuire, ce-ar fi dacă am petrece acel timp:

  • Încercând să modelăm relații,
  • Discutând cu copiii despre cum să facă alegerile corecte,
  • Discutând cu copiii despre cum să procedeze în situații dificile,
  • Discutând despre consecințele și impactul atitudinii de etichetare (copil deștept, copil rău, copil cuminte, etc.)?
  • Discutând despre faptul că nimeni nu poate să ne facă să ne simțim și să reacționăm într-un anume fel, altul decât cel pe care noi înșine îl alegem?
  • Acordând copiilor noștri puterea de a cere ajutorul, fără a le spune că sunt neputincioși, sau învățându-i cum să ceară iertare și cum să ierte la rândul lor?
  • Învățându-ne copiii că nu trebuie să renunțăm la puterea noastră și că noi suntem cei care decidem cum să reacționăm la ceea ce ni se întâmplă?
  • Nu ne rănește ceea ce ne fac alții, ci reacția pe care o avem la acțiunile lor.

 

Gandhi a afirmat: Ei nu ne pot lua demnitatea dacă noi nu le-o dăm. Covey a afirmat: Nu trebuie să ne clădim viața emoțională în jurul slăbiciunilor altora. În caz contrar, le dăm permisiunea de a se juca cu viețile noastre.

Viața noastră este rezultatul propriilor decizii, nu a condițiilor impuse.

Cum faci alegerea de a asculta un copil care e rănit sau un copil care a rănit sentimentele sau a lovit alți copii? Încearcă să exersezi cele 5 întrebări care adeseori îți deschid calea spre mințile și inimile copiilor:

  • Ce s-a întâmplat?
  • La ce te gândeai / ce ai simțit în acel moment?
  • La ce te gândești / cum te simți acum?
  • Cine a fost afectat de ce s-a întâmplat și în ce fel?
  • Ce poți face sau vrei să se intample pentru a remedia situația?

Toți copii vor să facă lucrul corect. DAR de multe ori pur și simplu nu știu care e acela sau nu știu cum te simți după ce faci ce e corect, astfel încât să fie motivați să-l facă din nou sau nu l-au făcut suficient de des. Toți copii sunt înzestrați cu empatie, bunătate, capacitate de iertare, onestitate (câteva din cele 24 de calități stabilite de VIA). Vor să aibă prieteni, vor să fie iubiți și îngrijiți, vor să învețe și să exploreze, să fie apreciați pentru ceea ce sunt și pentru cine pot deveni, vor să simtă că aparțin unei comunități. În situația în care din atitudinea sau acțiunile lor nu reiese acest lucru, atunci este treaba adulților din jurul lor să privească în spatele acestui comportament și să se întrebe: Cine sunt eu dat fiind că în ochii copilului meu nu există licăr de strălucire? Cum pot să dobândesc suficient resurse interne ca să pot face alegerea de a nu avea o atitudinea reactivă și de a lua personal comportamentul copilului? Cum îmi pot folosi calitățile cele mai semnificative pentru a-mi construi relația cu acest copil în cursul acestui moment mai dificil?

Dacă nu noi, atunci cine?
Dacă nu acum, atunci când?

La școală

Calitățile personale semnificative conform VIA. Studiul realizat de VIA arată gradul în care cele 24 de trăsături de caracter se regăsesc în fiecare dintre noi. Toate cele 24 sunt importante. A se reține însă că cele enumerate în josul listei raportului personal nu sunt considerate slăbiciuni, ci pur și simplu sunt folosite mai rar.

Pentru a determina rolurile de lider la elevi, se recomandă să aveți o scurtă întrevedere cu elevul și să discutați despre cum își poate folosi una din trăsăturile identificate în acel rol. De exemplu, dacă e umorul – când și cum să-l folosească.

Acasă

Ce-ar fi dacă am considera rolul nostru de părinți ca unul de instructor pentru viața emoțională și socială a copiilor noștri?

Sarcina cea mai importantă a unui instructor este ofere încurajare, termen care se trage din cuvântul în limba latină „cor” care înseamnă „inimă” – a prinde inimă și a inspira. Ce dar mai bun, de a ști că cel mai important rol pe care ni-l putem asuma este de a încuraja, atât pe noi înșine cât și pe cei din jur – Fatima Doman, Authentic Strenghts.

Cum ar fi dacă am putea să le dezvoltăm caracterul prin fiecare interacțiune pe care o avem cu ei?

  • La cină, întrebați membrii familiei cum și-au folosit trăsăturile de caracter în ziua respectivă;
  • Când copilul vine acasă vorbind despre un alt copil, întrebați-l despre el și redirecționați conversația spre de ce crede sau simte el că e important ceea ce s-a întâmplat și ce poate face data viitoare ca să-și folosească trăsăturile de caracter pentru a-și ajuta colegul?
  • Atribuiți acasă un rol de lider (a fi prieten cu un copil din vecini care nu are niciun prieten, a avea grijă de animalul de companie al altcuiva, a planifica activitățile familiei, a crea scenarii în care toți membrii familiei au de câștigat), care să sprijine dezvoltarea trăsăturilor de caracter semnificative ale copilului dumneavoastră (primele 5 calități)

 

Dacă vă interesează să aflați mai multe despre caracterul copilului dumneavoastră, cele 7 Deprinderi și cum să-l cultivați:

  1. Stabiliți o întrevedere cu un consultant de Wellbeing
  2. Înscrieți-vă la seminariile de sâmbăta „Învățatul în familie”; următorul va avea loc în 24 noiembrie
  3. Dați testul VIA test (pentru adulți și copii peste 10 ani)
  4. Citiți cărțile și accesați resursele de mai jos

 

Resurse:

Clipuri video:

Habit 1, Habit 3, Habit 4, Habit 5: Green and Clean

Benjamin Zander – Work (How to give an A):

Shonda Rhimes – My year of saying yes to everything

Helen Pearson – Lessons from the longest study on human development

Link-uri:

Secțiune Întrebări frecvente despre VIA

Click aici pentru a citi un articol recent publicat despre o metodă „descriptivă” practică de abordare a trăsăturilor de caracter (implicând explorarea), care reprezintă o modificare de paradigmă față de metoda populară prescriptivă (implicând insuflarea unor trăsături specifice) anterior menționată.

 

Cărți:

The 7 Habits of Highly Effective Families

Cele 7 deprinderi ale unei familii eficiente

În prima sa lucrare semnificativ după succesul cărții „Eficiența în 7 trepte sau un abecedar al înțelepciunii” Stephen R. Covey prezintă un ghid practic și filozofic de soluționare a problemelor, fie ele mari sau mici, banale sau extraordinare, cu care se confruntă toate familiile și comunitățile puternice. Oferind anecdote revelatoare despre oameni obișnuiți, precum și sfaturi utile despre modificarea obiceiurilor zilnice, Cele 7 deprinderi ale unei familii eficiente ne arată cum și de ce să ținem ședințe în familie, cât de importantă e respectarea promisiunilor făcute, cum să punem în balanță nevoile personale și familiale și cum să facem trecerea de la o atitudine de dependență la una de independență. Cele 7 deprinderi ale unei familii eficiente este un ghid valoros spre bunăstarea familiilor de pretutindeni.

The Strength Switch: How The New Science of Strength-Based Parenting Can Help Your Child and Your Teen to Flourish

Comutatorul calităților: Cum noua știință în educarea copiilor, bazată pe aprecierea trăsăturilor pozitive, poate duce la înflorirea copilului sau adolescentului dumneavoastră

Această carte inovatore ne demonstrează rezultatele extraordinare pe care le obținem dacă ne concentrăm pe calitățile copiilor noștri și nu pe corectarea slăbiciunilor lor. Această comutare de atitudine creează probleme pentru majoritatea părinților, deoarece ei suferă de eroarea negativității, datorită dezvoltării evolutive, care îi face „orbi” la trăsăturile pozitive. Arătându-ne cum să manevrăm „comutatorul calităților” Lea Waters demonstrează nu doar cum să ne ajutăm copiii să-și cultive rezistența, optimismul și realizările, ci și cum să-i inoculăm împotriva pandemiei moderne a depresiei și anxietății.

Authentic Strenghts, Fatima Doman

Calități autentice

Se pot învăța fericirea și performanța optimă?  Psihologiștii pozitivi susțin că da. Conform cercetărilor din ultimele decenii, precum și sutelor de studii publicate persoanele care își exprimă trăsăturile pozitive tind să fie mai fericite, mai implicate, energetice, rezistente, mai puțin stresate și capabile de performanțe superioare.
Bijutierii au capacitatea de a observa diamantele neșlefuite. Dealerii de artă pot identifica posibilele capodopere. Instructorii își pregătesc starurile, creând condițiile perfecte pentru succes. Preluând ce e mai bun din știința psihologiei pozitive și inspirată de cele două decenii de experiență în activitatea de coaching și training a directorilor executivi din toate colțurile lumii, Fatima Doman a creat un proces de instruire în 3 pași care poate transforma un elev dedicat într-o persoană capabilă de performanțe de vârf.  Indiferent dacă faci coaching pentru tine sau pentru alții, Calități autentice facilitează schimbări transformaționale sustenabile. Vei dobândi mijloacele necesare pentru a-ți explora, accentua și utiliza punctele forte, respectând în același timp calitățile celorlalți.

True You: Authentic Strengths for Kids
Adevăratul tu: calități autentice pentru copii

Așa cum ne-o demonstrează decenii întregi de cercetări, copiii care-și exprimă calitățile tind să fie mai fericiți, mai implicați, mai rezistenți și capabili de performanțe mai mari! Această carte ajută copiii să-și descopere punctele forte și să învețe cum să și le folosească cu consecvență. Gândiți-vă ce impact profund și pozitiv va avea asupra procesului de învățare și asupra dezvoltării generale a unui copil faptul că realizează care-i sunt cele mai bune calități. Acele calități care, odată cultivate, pot conduce la rezultate pozitive în toate aspectele vieții lui. Dezvoltându-și capacitatea de conștientizare a acestor calități, copilul se poate concentra pe „ce e bine” nu pe „ce e rău”. Adevăratul tu! Calități autentice pentru copii deschide ușa spre atitudinea de implicare – la școală, în relații și în viață, scoțând la iveală tot ce e mai bun în copilul pe care dorești să-l influențezi în mod pozitiv!

 

 

Ruxandra Mercea,

Director Executiv

Andra Sfetcu

Andra Sfetcu

Content Writer

Andra Sfetcu
Andra Sfetcu
andra.sfetcu@transylvania-college.ro

Content Writer

No Comments

Post A Comment